Brev
Mistet min veninde
Hej.
Til at starte med ville jeg lige sige at vi har kendt henanden siden at jeg blev født (hun kom ind på sygehuset dagen efter at jeg blev født) og hun er lidt under en måned ælder end mig.
Men her for 5 år siden flyttede min bedste veninde til Tyrkiet. Der boede hun i ca 1 år og vi holde kontakten jævnligt. Hun flyttede til Danmark igen og boede her i omkring et halvt år. Efter det er hun flyttede hun til Sverige (Næsten helt oppe i toppen så der er meget langt der hen)
vi snakkede tit sammen i de første 2 år hvor at hun boede der men vi er begyndt at snakke mindre og mindre sammen:-( på et år har vi kun snakket sammen 5 gange og 3 af gangene har kun været i 5-10 min ca.
Jeg skriver jævnligt til hende og spørg om vi ikke snart kan snakke sammen igen men får altid de samme svar tilbage Fx. “Er lige hos en veninde” (Hvorfor er hun så på skype?) eller “Snakker lige med en anden” “Er lige ude og gå og er først hjemme om nogle timer” “Har det ikke så godt og ville ikke have at det skal gå ud over dig”
det er de svar jeg altid får tilbage og det gør mig så mega ked af det.
Ved ikke hvad det er at jeg skal gøre
er helt ude ad mig selv og den mindste lidt dumme bemærkning kan gøre mig ked af det da jeg også har været blevet mobbet men detgør jeg heldigvis ikke mere. Så ja jeg har rigtigt nemt ved at blive ked af det
Håber at i kan hjælpe mig:-) det vil gøre mig MEGET glad da det er hende der betyder mest for mig og er tæt på at miste hende:-(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor bliver jeg bare berørt af den måde, som du beskriver din veninde og hendes betydning for dig på. Det er helt tydeligt at mærke, at hun har en særlig plads i dit hjerte – og at du gerne vil beholde hende i dit liv.
Derfor kommer jeg sådan til at tænke på, om din veninde mon godt er klar over, at hun betyder så meget for dig? Jeg tænker på, om du har sagt det direkte til hende, at det fx er hende, ”der har betydet mest for dig”? For selvom det virker meget klart for dig, så er det jo slet ikke sikkert, at hun ved det. Jeg tror derfor, det kunne være rart for dig, hvis du fik fortalt det til hende, så du ikke skal være i tvivl om, hvorvidt hun kender dit syn på jeres venskab. Hvis du har lyst til det, kan du jo finde en god måde at få det fortalt på. Fx kunne du skrive et håndskrevet brev til hende eller måske sende et link til dit brev til brevkassen – så er der i hvert fald ingen tvivl om, at hun ved, hvordan du har det.
Det lyder til, at din veninde er flyttet en del – og derfor er det måske også svært at fastholde den samme slags venskab, som man kan have, hvis man fx ses hver dag i skolen. Men det betyder ikke, at man ikke godt kan opretholde et venskab. Det kan bare være, at det skal være en anden slags venskab. Måske har din veninde svært ved at fastholde ”langdistance-venskabet” på den måde, som det er nu. Måske fordi det i en travl hverdag kan være svært at holde kontakt til nogen, man ikke ser i dagligdagen.
Det er ikke sikkert, at det er noget for jer, men det kunne jo være, at I kunne tale om, hvordan I fortsætter med at være en del af hinandens liv. Måske skal I tænke lidt anderledes, end I tidligere har gjort. Fx kunne det være, at I skulle lave en årlig begivenhed, hvor I mødes? Måske har din veninde familie i Danmark og stadig besøger Danmark indimellem? Hvis ikke, kan I jo også overveje, om I skal lave en lille ”opsparing”, hvor I lægger et lille beløb til side, så I måske 1 gang om året kan besøge hinanden? Det er da en mulighed, som du kan overveje at foreslå.
Dog tror jeg, at det er vigtigt for dig, at din veninde bekræfter dig. Forstået på den måde, at du må finde ud af, hvad hun tænker om jeres venskab – og den letteste måde at finde ud af det, vil være, hvis du gør det klart for hende, hvad hun betyder for dig. Gør du det, kan du sagtens ”forlange”, at hun også fortæller dig, hvad hun tænker om jeres venskab. Om det er noget, som hun vil være med til at holde i live.
Hvis ikke, skal I finde en god og ordentlig måde at lade kontakten ”flyde ud” – forstået på den måde, at I jo har en masse minder fra tidligere, som I altid vil dele sammen, og det gør, at I altid vil have en særlig plads i hinandens hjerter, også selvom venskabet ændrer form og måske bliver en anden slags venskab i fremtiden.
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan prøve. Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen