Mistet bedste veninde.

Hej.

Jeg skriver her fordi jeg håber virkelig virkelig i kan hjælpe mig! Ved slet ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har haft en bedste veninde i næsten 2 år nu. Vi plejer at kunne Alt sammen nærmest. Hun er den jeg stoler allermest på og jeg kan altid være mig selv med hende, det jo sådan set godt nok. Men problemet et at vi pludselig ikke er bedste veninder mere.

Vi ikke på den måde uvenner, selvom vi da har været det et par gange selvfølgelig, men denne her gang skrev hun bare hun ikke længere vil være min bedste veninde mere. Det gør mig jo mega ked af det, det føles præcis som om en kæreste har slået op eller så noget. det er den samme følelse. Men et venskab betyder bare lige lidt mere end et forhold..

Jeg synes ikke selv jeg har gjort noget galt, men hun mener åbenbart ikke vi ses nok, men jeg gør eller Alt hvad jeg kan for at få tid til at ses.

Kan jeg overhovedet gøre noget for at få hende tilbage? Jeg er helt knust uden hende.
– Anonym.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år!

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af, at hun ikke længere vil være din bedste veninde. Det er en meget hårdt, at få sådan en besked, fra en man holder af, og har det godt med – særligt når beskeden kommer uventet, og du ikke helt ved, hvad der ligger bag. Det er den samme følelse – eller værre -, som hvis en kæreste slår op med en.

Jeg synes, at du skal spørge din veninde, at du gerne vil mødes, så I kan snakke om det - at du er ked af det. Du kan måske inviterer hende hjem til dig en dag, så I er alene, og der er fred og ro. Du kan fortælle hende, at du er meget overrasket over, at hun ikke længere vil være din bedste veninde, og at du ikke forstår hvad der er sket mellem jer. Måske er det en misforståelse, som du ikke har bemærket, der har fået hende til at reagere sådan. Hvis der er det, kan I forhåbentligt få snakket om den, og forhåbentlig genoptaget jeres venskab.

Jeg tror også, det vil være godt, hvis I snakker om de forventninger I hver især har til et venskab, fx om hvor meget man skal ses. Det lyder som om, at din veninde har et behov for at ses oftere end I gør. Du kan måske forklare hende, at du gør alt hvad du kan for at I kan ses så ofte som muligt, og  det ikker er fordi du ikke har lyst, men fordi du ikke har tid til det. Hvad tænker du om den idé?

Uenigheder mellem venner og par opstår ofte fordi man ikke får snakket om tingene, og fortalt hinanden, hvad man har behov for. Mange ting kan løses, hvis man gør det. Når begge parter har fortalt deres behov, kan man lave nogle kompromiser eller aftaler. På den måde mødes man på midten, så begge parter giver sig lidt for at få det til at gå op.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at din veninde ikke har lyst til at genoptage jeres venskab. Hvis det er sådan, bliver du nok nødt til at respektere hendes beslutning, selv om det er svært og gør ondt. Under alle omstændigheder synes jeg, det vil være godt, hvis I kan få snakket om det, og du måske bedre kan forstå, hvad der ligger til grund for hendes beslutning. Det kan jo også være, at hun har brug for lidt afstand og ikke være så tætte veninder, som i tidligere har været, men stadig gerne vil ses en gang i mellem.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.