Mister mine venner

Hej BB….
jeg er en pige på 14 som har været bedste venner med 2 piger i 9 år! vi har altid været et godt team med masser af fantasi og gode ideer, og jeg har været så lykkelig over at være deres ven, men den tid er slut nu… Siden det band One Direction startede, har de begge været fuldstændige besatte af dem ( de køber plakater, sengetøj, dagbøger ja… alt hvad der har noget at gøre med dem) og så gider de ikke at snakke om andet, men jeg har ingen interresse i bandet overhovdet!

De begynder at lave aftaler med hindanden, uden mig:( og de inogere mig fuldstændig. Jeg ved hvordan det er at være fuldstændig besat af noget, så jeg vil helst ikke ødelægge det for dem, men jeg savner dem, og er helt alene i frikvateret, og resten af hverdagen, MEN HVAD KAN JEG GØRE!!! jeg græder hele tiden, når ingen kigger, og ville ønske at bandet One direction aldrig var startet…

har talt med min mor om det, men hun siger bare at jeg skulle skaffe nogle nye venner, hvilket jeg ikke gider, siden de 2 stadig betyder alt for mig, men hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år.

Tusind tak for dit brev, hvor du meget flot beskriver, hvor svært det kan være, når ens bedste venner får andre interesser end en selv...

Jeg kan godt forstå, det er rigtig svært for dig at finde ud af, hvad du skal gøre... Når de to andre er så fokuserede på den samme ting - bandet One direction. Jeg tænker, det må være svært for dig at være med i samtalen, hvis den udelukkende drejer sig om bandet, og måske er det også svært for dine veninder at få dig med i samtalen, hvis de forsøger?

Jeg er rigtig glad for at læse, at du har talt med din mor om det. Det er dejligt, at du kan betro dig til din mor, når der er noget, du er ked af... Du synes dog ikke, du kunne bruge hendes råd til noget, for du vil gerne stadig være veninder med de to piger, du har kendt så længe... hvilket jeg sagtens kan forstå.

Jeg tænker også, at det er rigtig flot, at du prøver at holde fast i dine rigtig gode veninder, selvom det lige nu er svært... Måske er der stadig andre ting, I alle tre har til fælles? Måske du kan komme i tanke om nogen af de gamle ting, I plejede at lave sammen, som de måske vil have lyst til igen?

En anden idé kan være at prøve at tale med dem om, at du er rigtig ked af, at du føler, at I ikke kan være sammen mere alle tre, og at du føler dig lidt udenfor på grund af al den snak om bandet? Eller måske du kan prøve at høre dem om, hvad der er fedt ved det band... måske vil du kunne se nogen af de samme ting, som dem... og måske begynde at synes, at bandet ikke er så slemt?

Det er svært, men jeg tænker din mor kan have lidt ret i, at nogen gange kan man udvikle sig forskelligt som venner, få nye interesser og få lyst til forskellige ting, så man glider lidt fra hinanden... Og så kan en løsning være, at man prøver at lede efter nye venner, der mere har samme interesser som en selv... Men en løsning tænker jeg, kan også være, at man prøver at undersøge deres nye interesser lidt mere og se, om det måske var noget, man kunne finde interessant...

Jeg ved ikke, hvad der vil være bedst for dig, men jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd til, hvordan du kan holde fast i dine veninder, for jeg fornemmer på dit brev, at det er det, du har mest lyst til lige nu.

Sidder du stadig tilbage med spørgsmål eller savner du flere ideer, er det altid en mulighed at kontakte BørneTelefonen eller logge på UngeChatten. Her sidder der rådgivere, der måske har nye ideer eller andre tanker omkring dig og dine veninder.

Jeg håber, du finder frem til noget, du har det godt med.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.