Brev
Mister jeg hende, pga. Efterskole?
Kære brevkasse
Som så mange andre har jeg besluttet at tage på efterskole i det nye skoleår. Jeg tager 8. klasse. Jeg har min bedsteveninde, som også gerne ville på efterskole, os og vores forældre tog ud og kiggede på en efterskole sammen, og alle snakkede meget om det.
Ingen af vores forældre er danske, udover min mor, så hun var det eneste der vidste hvad og hvordan. Det viste sig så, at min venindes forældre ikke havde råd, før hun skulle i niende. Så jeg har nu besluttet at tage afsted, alene. Vi har fulgtes ad, lige siden børnehaven, og er det slut.
Hun er MEGET ked af det, rigtig meget. Selv om at jeg godt ved at hun skal klare den, da hun er meget populær, er jeg stadig bekymret for en masse ting: Holder vi kontakten? Hvordan holder vi kontakten? Vil det stadig blive det samme? Klare hun sig? Det er meget svært for mig, så vær please sød at svare mig. Det ville betyde rigtig meget! Tak på forhånd <3
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev "Mister jeg hende, pga. Efterskole?"
Det virker på dit brev som om dit ønske om at komme på efterskole betyder meget for dig - også selvom din bedste veninde først kan komme på efterskole et år senere end dig.
Jeg er ikke helt klar over, om hun skal på den samme efterskole som dig? I har fulgtes ad lige siden børnehaven, og nu skal i så ikke være sammen så meget, som I plejer. På den ene side er du bekymret for, hvordan hun vil klare denne situation, men på den anden side tror du på, at hun vil klare det, da hun er meget populær.
Men du er også bekymret for, om I holder kontakten, og hvordan I gør det og det kan jeg godt forstå. Kontakten mellem jer vil selvfølgelig være anderledes, end I er vant til, fordi I ikke længere er så tæt sammen. Når man kommer på efterskole, så vil man som regel også blive optaget af alt det nye spændende, så det er naturligt, at der vil være en periode, hvor man ikke kan holde helt så tæt kontakt, som man har været vant til...
Der er dog mange muligheder for at bibeholde en god kontak: mobil, facebook, "snail-mail"osv. På den måde kan I stadig følge med i hinandens liv. Og på de fleste efterskoler er der ordninger med at man kan tage hjem mindst en gang om måneden - så der vil I også have mulighed for at være sammen. Der er også nogle steder, hvor der en gang imellem er besøgsweekend for familie og venner, hvor hun også vil kunne besøge dig - Prøv at snakke med din efterskole om, hvilke ordninger, der er der.
Og endnu et råd - som måske er overflødigt? Snak med din veninde om, hvordan I holder kontakten. Der er jo et godt stykke tid til, du skal starte på efterskolen, så I har mulighed for at snakke en del om det - og lave nogle realistiske aftaler. Jeg tror, at man kan undgå mange misforståelser, hvis man er åben og ærlig over for hinanden..
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.