Brev
Mine venner spiser mega usundt
Hej BørneTelefonen,
Jeg er en pige på 15 år som har et problem som måske ikke er så stort, men er blevet en ret stor udfordring for mig…
Ok så her på det seneste, vil jeg gerne prøve at spise bedre og “komme i form”, mit problem er bare, at alle mine venner spiser enormt usundt.
Vi hænger ud (en vennegruppe på 5) ca 4 gange om ugen og der er altid- altiddddd så meget usundt. Chips, pizza, is, slik/ så når jeg forslår om vi ikke skal lave en salat eller i det mindste spise noget ordenligt mad, er de totalt ligeglade eller hiver mig ombord på deres lyster.
Jeg har ikke nok selvdisciplin til at holde mig fra en kæmpe skål paradisis som står foran mig (det skete fx i forgårs oven i hotdogs og pommes fritter what?!)
Jeg har mindre lyst til at være sammen med mine venner bare pga maden. Hvad er jeres mening?
Kh en ok frustreret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når du ikke føler du både kan være sammen med dine venner og spise det, som du har lyst til.
Det lyder som om, at mad fylder en del, når i mødes. Det lyder som om, I hygger jer med at spise sammen. Men jeg kan også høre, at du er blevet noget træt af det, I spiser sammen.
Gad vide hvordan du mon har prøvet at foreslå, at I skulle spise noget andet? Måske det blev sagt lidt for sjov eller mon du har prøvet at sige det helt alvorligt? Mon du har mod på at prøve snakke med dine venner om det igen?
Mon de ved, at du ikke har så meget lyst til at være sammen med dem, når du ikke kan være med til at bestemme, hvad I skal spise?
Måske du kunne prøve at foreslå, at du også får lov at bestemme, hvad I skal spise? Måske I kunne prøve, at du bestemmer ‘menuen’ næste gang? Eller måske du kunne lave det mad, du har lyst til, så der både er salat og pizza? Måske de langsomt kan vænne sig til at spise andre ting også på den måde?
Jeg tænker også, at det må være ret dyrt at købe pizza, pomfritter, is, hotdogs osv. flere gange om ugen? Måske du kunne foreslå at I begyndte at lave det selv?
Det kan være rigtigt sjovt at lave mad sammen. Måske et par af de andre i gruppen også vil synes det er sjovt? Pizza, hotdog og pomfritter kan faktisk godt laves, så det ikke er usundt, hvis man laver det selv. Det samme gælder is. Måske du kan prøve at finde inspiration i opskrifter på nettet?
Jeg håber, du finder lysten til at tale med dine venner igen. Og jeg håber, at de vil lytte til dig og give dig plads i jeres vennegruppe, så der bliver noget alle har lyst til at spise, når I ses.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen