Brev
Mine veninder synes at jeg er mærkelig
Hej brevkasse
Jeg går i 7 klasse, og har haft 2 veninder.
I starten af året var vi altid alle 3 sammen, men nu har det ændret sig.
Oppe på skolen er det altid dem der snakker sammen, og når jeg kommer over så siger de ikke noget. Jeg synes at det er ret mærkeligt, fordi jeg gør alt for at de er glade. Men nu har jeg det bare som om, de kun ville snakke hvis de ville mig noget.
Fx så kommer de kun over for at gøre grin af mig, og det gøre mig ret ked af det. Før i tiden kunne vi snakke i timevis, men nu er det kun de to der snakker sammen. I frikvartererne spillede vi altid kort. Mine veninder spillede altid med en anden veninde, og jeg måtte ikke være med fordi de kun ville være 3 i spillet. Så jeg gik ud til nogen andre veninder for at spille sammen med dem.
Her for tiden har min ven spurgt mig om hvorfor jeg aldrig mere snakker med mine veninder. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare ham, og synes egentligt at det er irriterende at han spørger. Han spurgte om de ikke gider mig mere, og så endte det bare med at jeg gik. Når jeg tænker over det synes jeg at han har ret, men mine veninder siget bare at det er fordi vi ikke spillede kort sammen. Men nu er vi stoppet med at spille, og vi snakker stadigvæk ikke sammen.
Her for tiden, sagde min ven til mig at mine veninder sagde til ham at de synes jeg var mærkelig, og derfor ikke gad snakke med mig. Den ene veninde stod lige ved siden af, og sagde at det ikke er rigtigt, men jeg kunne godt høre på hende at det var det.
Det fik mig til at tænke meget over tingene, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre.
De er også begyndt at planlægge alle mulige ting sammen, men de spørge aldrig mig om jeg ville være med.
Håber at i kan hjælpe
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Det er aldrig rart, når man bliver utryg i sine venskaber. Hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal prøve at spørger pigerne, hvad der er gået galt. Du kan f.eks. sige, at du er ærgerlig over, at I ikke ses mere. Og at du faktisk ikke helt kan forstå hvorfor. Du kan spørge dem ved at skrive en besked til dem, eller du kan spørge dem direkte.
Du kan også prøve at prøve at lave en aftale med de to piger. På den måde kan du se, om de har lyst til at I skal hænge ud sammen. Måske er det dig, der skal tage initiativet til det i en periode. Hvis de aldrig inviterer dig, så er det selvfølgelig ikke i orden. Så kan det blive anstrengende hele tiden at være den, som skal tage initiativet.
Du virker til at være en rigtig sød pige. Du skriver, at du gør alt for, at de skal være glade og det beviser, at du er en rigtig god veninde.
Indimellem er det sådan med venskaber, at man glider fra hinanden i perioder. Nogle gange finder man sammen igen, andre gange kan det være, at man finder nogle andre gode venner. Hvis pigerne bliver ved med ikke at ville snakke med dig, så synes jeg, at du skal bruge din gode energi på nogle andre mennesker.
Det er rigtig trist, når venskaber går i stykker, men hvis de holder dig lidt udenfor, så er det måske ikke de rigtige veninder for dig.
Det virker til, at du har andre veninder og venner, som er søde og opmærksomme og som du kan tilbringe tid sammen med. Så det synes jeg helt sikkert, at du skal. De bedste venskaber er dem, hvor der er et ligeværdigt forhold og man både giver noget til venskabet, men også får noget igen.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.