mine veninder hater på mig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Alle mennesker - unge som gamle - laver skøre ting. Men jeg kan høre, at der er opstået en dynamik i den gruppe, du er en del af, som kan virke ret uheldig. I grupper opstår der forskellige roller og regler - altså måden at være sammen på i lige netop dén gruppe. Man kan opleve at have én rolle hjemme i familien, en anden i klassen, en tredje i pigegruppen og en fjerde på sportsholdet. Det er helt normalt, at man indtager forskellige roller alt efter, hvem man er sammen med - men det vigtige er, at man har sig selv med og ikke føler sig utilpas i en rolle. Det er jo ikke altid at man selv er interesseret i den rolle, som andre gerne vil placere en i. Hvis først man gør det, er det med at få sagt fra.

Jeg tænker, at du bør sige det til dine veninder. Der er dog forskellige måder dette kan gøres på.
Den ene er, at du siger det til dem alle når i er samlet. Sig at du godt ved, du nogle gange gør skøre ting, men at det faktisk gør dig ked af det, når de siger ting som ”du er den dummeste jeg kender” – også selvom det er er sagt i spøg.

En anden mulighed er, at du vælger en eller to af pigerne fra gruppen og fortæller dem om dine tanker. Måske I sammen kan finde en måde at få det vendt? Nogle gange kræver det jo bare at de andre stopper med at grine med. På den måde kan det gå i sig selv. Og måske kan I få øje på, at alle laver skøre ting - og det faktisk er med til at gøre jer unikke hver især og hører med til squaden.
En tredje mulighed er at du venter på at de siger det igen og tager snakken der. Altså næste gang de italesætter noget du ikke bryder dig om, så sig det til dem med det samme: ”piger, jeg kan mærke at det gør mig ked af det når i siger sådan”.

Det er vigtigt at du får lettet dit hjerte til dine veninder. Ellers kommer du til at gå med det inden i og blive mere og mere frustreret.
Jeg tror ikke at dine veninder ønsker at du forsvinder. Husk vi alle gør skøre og skæve ting engang i mellem. Hvis ingen gjorde detville vi ikke lære så hurtigt som vi har gjort og vi ville heller ikke have lige så mange sjove historier at fortælle.
Dit squad ville blive fattigere uden dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.