Brev
MIne følelser
Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg skal til at starte i niende her efter sommerferien. Men lige nu gå alt bare af helvede til. Jeg føler mig så ensom. Det er som om mine veninder ikke rigtig forstår mig. Og det er som om de aldrig lytter helt til hvad jeg siger, som om de ikke rigtig vil hjælpe mig med mine problemer alligevel.
Jeg er sådan en person som bedst kan lide at have få, men tætter venner og veninder. Men lige nu er det bare som om jeg er helt alene med alt. Jeg ved godt vi har sommerferie, men jeg har ikke fået en sms fra mine veninder hele ferien.
Jeg har den her veninde som jeg er ved at være godt træt af. Det er som om hun bare vil styre alt og alle, og alt skal bare handle om hende. Jeg har en ven som prøvede at sige det til hende på en stille måde så hun måske kunne ændre det, men hun ville ikke høre på ham. Så spurgte hun os piger om vi også syntes hun bestemte alt, men hun spurgte på sådan en bebrejdende måde, så jeg turde ikke at sige min mening. Jeg kan bare ikke holde ud at være sammen med hende mere. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få sagt til hende at vi er vokset fra hinanden.
Hun hader Justin Bieber, men alligevel ønskede hun en af mine andre veninder god koncert når kan kommer til DK, men til mig (jeg skal også til koncerten) sagde hun at jeg var uheldig med at få billetter. Jeg ved ikke lige hvad jeg har gjort galt der, men det var ikke så rart :/
Ja, som i nok kan høre handler det meget om mine veninder, men de er jo også vigtige i min alder. Og derfor er jeg bare så ked af det for jeg føler ikke jeg hører til nogen steder. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.. kan i please hjælpe mig!!??
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15
Tak for dit brev, det er godt, at du har fundet vej til BørneBrevkassen i en situation, hvor du føler dig så ensom efter lang tid uden dine veninder.Når man er ung er venner og veninder rigtige vigtige at udvikle sig sammen med, så jeg kan godt forstå, at du er ked af at du ikke har hørt noget fra dine veninder i sommerferien. Det er rigtig lang tid at være væk fra sine veninder, så det er helt naturligt, at du savner kontakt til dem. Jeg kan ikke læse ud fra dit brev om du ved, om de har været på ferie eller haft travlt med andre ting sammen med deres familier. Har du mon skrevet eller ringet til dem? Kan det tænkes at de også savner kontakt men tænker ligesom dig, at det er mærkeligt, de ikke har fået en sms fra veninderne i hele ferien?Du fortæller, at der særligt er én veninde du har det svært med. Det lyder som om, hun også har det svært i forhold til dig, her tænker jeg specielt på den episode med Justin Bieber koncerten. Har det mon altid været sådan imellem jer? Og ville du kunne sige til hende en anden gang, at du bliver lidt ked af det, når hun siger sådan?Jeg synes, det er rigtig godt, at du har en god ven, du kan være fortrolig med og som så også har forsøgt at tale med hende. At det ikke virker til at have hjulpet er rigtig ærgerligt, for det kan jo ende med at venskabet forsvinder. Men, hvis du tror det handler om, at I er vokset fra hinanden, så tror jeg, det er en god ide at tale med hende om det. Måske har hun det på samme måde? Det er altid en bedre ide at tale om det, end at blive uvenner over en masse usagte ting. Kan det tænkes, at hun også synes, det er svært at tale om og måske vil blive lettet over, at du bringer jeres venskab på bane i en snak mellem jer to alene?Når du ser dette svar, er du allerede begyndt i skole igen, og måske har I fundet tilbage til det gode sammenhold i venindegruppen? Det håber jeg.Jeg håber, at du kan bruge svaret, du her har fået, ellers er du meget velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller skrive på BørneChatten, der sidder nogle dygtige rådgivere som rigtig gerne vil tale med dig.Mange kærlige hilsner med ønske om et godt nyt skoleår, til dig fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.