Brev
Min vens kæreste
Hej brevkassen,
min såkaldte “ven” har en irriterende kæreste, ingen kan lide hende, udover ham, efter de blev kærester har vi næsten ikke snakket, fordi han aldrig har tid til andet end hende, hun har ikke kun skadet ham socialt, han følger heller ikke med i skolen mere,
hun har en rigtig dårlig indflydelse på ham, og nu kommer mit spørgsmål til jer, hvordan slipper jeg af med hende?
ller skal jeg bare skille mig af med ham??
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Hvor er du bare omsorgsfuld, at du bekymrer dig sådan om din ven. Det må være svært at opleve, at han ikke har tid til andet end hende. Tak fordi du deler det med os.
Det sker ret tit, at man i et nyt forhold kommer til, at bruge al sin tid på kæresten. Nogle gange opdager man det faktisk ikke selv, fordi man kan være så forelsket. Du kender måske det udtryk, der hedder: Forelskelse gør blind? At man bliver så opslugt af forelskelsen, at man har svært ved at fokusere på andet. Har du selv prøvet at have det på den måde? Det kan være, det er sådan din ven har det. Måske ser han slet ikke, at han ikke er social og ikke følger med i skolen længere.
Det kan være en rigtig god idé at snakke med ham om, hvordan du og andre har det og oplever ham. Det kan være svært at høre, at ens venner ikke kan lide ens kæreste. Prøv at forklare ham, at I faktisk er bekymrede for ham og jo gerne vil ham det bedste. Måske kan I også spørge ind til, hvad det er ved hende, der er så fantastisk. Han ser måske noget andet end I gør.
Hold bestemt fast i din ven. Især hvis du er bekymret for ham, så er det nu du skal holde fast i stedet for at give slip. Jeg håber, du får talt med din ven.
Venlig hilsen BørneTelefonen