Brev
Min venindes mor er for hård
Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en veninde på samme alder, som jeg på det seneste er blevet lidt bekymret for…
Min venindes mor har altid været meget streng. Det sidste år synes jeg dog, at hun er blevet for streng. På den måde ment, at hun er meget hård ved min veninde. For mig gør det rigtigt ondt at se.
Jeg oplever tit skænderier mellem dem, når jeg er på besøg, og ofte synes jeg, at hendes mor bliver egoistisk og taler meget nedladende til min veninde. I starten tænkte jeg, at det bare var den her teenagefase, og at jeg nok ikke skulle tænke for meget over det, men nu synes jeg, at det er gået over stregen. Hendes mor er super sød, det er slet ikke det.
Problemet er bare, at jeg tit hører min veninde fortælle om, at hendes mor siger, at hun skal tabe sig (hvilket hun sket ikke skal, da hun er fuldstændigt normalvægtig og lige som hun skal være). Jeg hører også min veninde fortælle om, at hendes mor siger, at hun skal være mere ligesom mig. I det hele taget er min veninde aldrig god nok, hvis det kommer til hendes mor.
Jeg har rigtigt svært ved denne situation, da jeg elsker min veninde utroligt højt. Jeg kan mærke, at det går udover hendes selvværd og også hendes humør, og af og til gør dette mig rigtig vred. Hun er en meget ordentlig pige, og gør alt, hvad hendes mor beder hende om.
Samtidigt bliver jeg ved med at tænke, at dette bare er en fase mellem mor og datter i teenageårene.
Jeg føler, at det er forkert at blande mig, men jeg har så meget lydt til at hjælpe min veninde på en eller anden måde, da jeg synes, det er meget uretfærdigt.
Hvad skal jeg gøre?
På forhånd tak!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er din veninde heldig at have dig som veninde. Det er nogle dejlige og omsorgsfulde tanker, du har for din veninde og hendes mor. Du beskriver rigtig godt, hvad du oplever i din veninde og moderens forhold.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at høre for dig, og at du gerne vil hjælpe din veninde. Nogen gange glemmer voksne at være de voksne. Jeg ved fra andre unge, at det tit sker, når deres børn begynder at blive store og måske giver forældrene nogle udfordringer, de ikke kan leve op til. Så bliver forældrene mindet om noget, de ikke selv har helt styr på. Alt det betyder ikke, at det er i orden at opføre sig, som din venindes mor gør. Men at der er brug for at man finder ud af, hvordan man kan få det talt godt sammen, så det er rart at være sammen.
Jeg tænker, at det er meget vigtigt at din venindes mor, får at vide, hvad det gør ved din veninde, når hun siger, som hun gør. Det er ikke sikkert, at moderen selv er helt klar over, at hun giver så meget udtryk for, at hun ikke er tilfreds med sin datter, men at det er blevet en dårlig vane at snakke sådan med sin datter og om sin datter.
Hvis ikke moderen får tingene at vide, er det svært for hende at gøre noget ved det. Jeg tænker, hvordan I bedst kan snakke med moderen. Måske kan I begynde at stille spørgsmål til det, hun siger, f.eks. hvis hun siger din veninde er for tyk, så kunne man spørge moderene; hvordan for tyk, hvad synes hun de sammen skal gøre ved det osv. Stil spørgsmål så moderen må tænke lidt dybere over de ting, hun siger og dermed  tage ansvar for hendes utilfredshed. Hvis hun ønsker sin datter skal være som en anden, så spørg nysgerrigt ind til det og fortæl hende, hvad det gør ved hendes omgivelser, at hun hele tiden ikke er tilfreds med f.eks. hendes datter. Det kan måske også hjælpe at din veninde kan sige det til hendes mor, hvad det gør ved hende at hun er kritisk og taler nedladende til hende. At hun har brug for at blive støtte og holdt for den hun er - lige præcis som er. Det kan være svært at sige lige når det sker, men din veninde kunne skrive et brev eller sms til sin mor, når følelserne har lagt sig.
Det er ikke sikkert, mor ved, hvor sårbart det er, når man som forælder ikke er tilfredse med den, man er. Alle børn og unge vil gerne, at ens forældre kan lide dem, som de er. Sådan er det også med forældre. De vil også gerne at deres børn synes, at de er ok. Jeg tænker, at den snak er vigtig for din veninde og familien at få, så de kan få brudt den dårlige vane, de har fået med kun at se manglerne.
Måske kan du hjælpe din veninde med at snakke med hendes mor, eller måske kan du se, at din veninde har en anden, der kan støtte hende i en snak med hendes mor om de her ting, som er super vigtige, når man er ung og skal til at finde sig selv.
Det kan også være at I sammen vil ringe ind til BørneTelefonen 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen