Min venindes mor er for hård

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er din veninde heldig at have dig som veninde. Det er nogle dejlige og omsorgsfulde tanker, du har for din veninde og hendes mor. Du beskriver rigtig godt, hvad du oplever i din veninde og moderens forhold.

Jeg kan godt forstå, at det er svært at høre for dig, og at du gerne vil hjælpe din veninde. Nogen gange glemmer voksne at være de voksne. Jeg ved fra andre unge, at det tit sker, når deres børn begynder at blive store og måske giver forældrene nogle udfordringer, de ikke kan leve op til. Så bliver forældrene mindet om noget, de ikke selv har helt styr på. Alt det betyder ikke, at det er i orden at opføre sig, som din venindes mor gør. Men at der er brug for at man finder ud af, hvordan man kan få det talt godt sammen, så det er rart at være sammen.

Jeg tænker, at det er meget vigtigt at din venindes mor, får at vide, hvad det gør ved din veninde, når hun siger, som hun gør. Det er ikke sikkert, at moderen selv er helt klar over, at hun giver så meget udtryk for, at hun ikke er tilfreds med sin datter, men at det er blevet en dårlig vane at snakke sådan med sin datter og om sin datter.

Hvis ikke moderen får tingene at vide, er det svært for hende at gøre noget ved det. Jeg tænker, hvordan I bedst kan snakke med moderen. Måske kan I begynde at stille spørgsmål til det, hun siger, f.eks. hvis hun siger din veninde er for tyk, så kunne man spørge moderene; hvordan for tyk, hvad synes hun de sammen skal gøre ved det osv. Stil spørgsmål så moderen må tænke lidt dybere over de ting, hun siger og dermed  tage ansvar for hendes utilfredshed. Hvis hun ønsker sin datter skal være som en anden, så spørg nysgerrigt ind til det og fortæl hende, hvad det gør ved hendes omgivelser, at hun hele tiden ikke er tilfreds med f.eks. hendes datter. Det kan måske også hjælpe at din veninde kan sige det til hendes mor, hvad det gør ved hende at hun er kritisk og taler nedladende til hende. At hun har brug for at blive støtte og holdt for den hun er - lige præcis som er. Det kan være svært at sige lige når det sker, men din veninde kunne skrive et brev eller sms til sin mor, når følelserne har lagt sig.

Det er ikke sikkert, mor ved, hvor sårbart det er, når man som forælder ikke er tilfredse med den, man er. Alle børn og unge vil gerne, at ens forældre kan lide dem, som de er. Sådan er det også med forældre. De vil også gerne at deres børn synes, at de er ok. Jeg tænker, at den snak er vigtig for din veninde og familien at få, så de kan få brudt den dårlige vane, de har fået med kun at se manglerne.

Måske kan du hjælpe din veninde med at snakke med hendes mor, eller måske kan du se, at din veninde har en anden, der kan støtte hende i en snak med hendes mor om de her ting, som er super vigtige, når man er ung og skal til at finde sig selv.

Det kan også være at I sammen vil ringe ind til BørneTelefonen 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.