Brev
Min veninde vil på samme efterskole, det gør mig ked af det
Hej.
Jeg har altid været overvægtig, og har her i 9. været meget i tvivl om hvad jeg ville efter skole, da jeg tit tænker at jeg bare er her for ingen grund.
Jeg har så svært ved at tabe mig.
I starten ville jeg i 10. klasse, og min eneste veninde ville gå på efterskole. Og efter det par måneder ville jeg faktisk også hellere på efterskole. Min veninde havde været inde på en efterskole for overvægtige, på sjælland, for lang tid siden.(Hun er også overvægtig) Jeg tjekkede den ud, og den så egentlig ret fed ud.
Hun har søgt ind på 2 ordblinds efterskoler (hun er ordblind) Og jeg fortalte hende om at jeg ville på den efterskole hun havde kigget på. Hun sagde at det var fint og sådan, men hun ville helst på en efterskole for ordblinde så hun ikke følte sig dum.
Vi skal snart kigge på efterskolen, mig og min mor og far. Problemet er bare, at hun skrev ind til efterskolen(den jeg er søgt ind på) og spurgte om de kunne hjælpe hende lidt mere da hun er ordblind. Det kunne hun!
“Pis” tænkte jeg. Jeg fik sammen med min mor, forklaret hende over sms (da jeg overhovedet ikke er så god til at tale face2face) at jeg synes det var dumt for vores venskab. Hun begynder så at skrive, at hun ikke ved om hun synes at det er okay, for hun føler jeg sig tyk og dum og det ville hun ikke gøre på den efterskole.
Jeg vil bare ikke miste hende og jeg holder virkelig af hende, det gør jeg! Jeg ved bare at det ville ødelægge vores venskab fuldstændig hvis vi kom på den samme. Og lige nu ved jeg overhovedet ikke hvad jeg skal gøre 🙁
Hjælp mig, tak.
Skal jeg bare overgive mig og tage i 10. som jeg ville først?
Jeg synes bare jeg ville få det meget bedre på en efterskole og starte på en frisk..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev. Du beskriver rigtig flot dine tanker omkring efterskole og din veninde. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu at skulle vælge, om det skal være efterskole eller ej.
Hvor er det dejligt at læse du har en veninde, som du er så glad for. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste dit venskab til din veninde. Du har tænkt rigtigt meget over efterskolen og har snakket med din mor om det, og det synes jeg er super godt. For man kan kun blive klogere på, hvad det er man vil ved at snakke med andre om det og få snakket for og imod, og det tænker jeg, I har været gode til. Men derfor er der ingen garanti for, at det går som man tror. Jeg tænker, at det bestemt ikke behøver at betyde, at du og din veninde mister hinanden, fordi I kommer på samme efterskole. De fleste efterskoler splitter dem, som kender hinanden ad, så de ikke kommer til at bo tæt på hinanden. Hvis ikke de gør det på jeres efterskole, kan I jo bede om ikke at komme til at bo på samme gang eller hus.
Jeg ved godt, du skriver, du ikke er så god til at tage snakke face-to-face. Men hvis du kunne finde lidt mere mod og få snakket med din veninde om, hvordan I kunne snakke med skolen, så ikke I kommer til at bo sammen og ikke kommer i samme klasse, så tænker jeg, at det kan blive en rigtig god oplevelse for jer begge at komme på samme efterskole. På en efterskole er der mange andre unge, og derfor mange muligheder for at nye venskaber. Både for dig og for din veninde. Tit oplever unge, der har været på efterskole sammen, at det er rigtigt dejligt at have nogen at dele det med.
Jeg ved ikke om både du og din veninde har fået en plads på efterskolen, ellers kan det være en god ide at blive skrevet op, og ringe til efterskolen og tale om det med jer som kender hinanden, og hvordan efterskolen plejer at gøre.
Jeg forstår godt alle dine tanker, men det vil være synd for jer begge at skulle vælge lige den efterskole fra, som man selv synes passer bedst til en. Du spørger, om du skal overgive dig og tage 10 klasse. Det ved jeg ikke om du skal, men jeg tænker, at du fortjener at tage en snak med din veninde først, selvom jeg godt ved, at det er svært, er det også en god måde at øve sig i at tage svære samtaler face-to-face.
Jeg ved fra andre unge som har gået i klasse sammen og på samme efterskole, at det ikke var et problem for dem. Man finder de venner man passer godt med, og de linier man vælger efter interesse eller det nye man har lyst til at lære.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen