Min veninde spilder sit liv på at babysitte sin mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Når jeg læser dig brev, er der to ting, der slår mig.

For det første, hvor sød og omsorgsfuld en veninde, du er. Du udviser så stor kærlighed og omsorg til din veninde. Og du har så fin en forståelse for de mekanismer, der er på spil i hendes liv. Jeg er ret sikker på, at du ser helt rigtigt, når du skriver, at din veninde ikke er bange for at se hendes far. Hun er bange for, hvordan hendes mor vil tage det. Og når du skriver, at din venindes mor røver hendes unge år væk.

Det andet, der slår mig er, hvor alvorligt det står til for din veninde. Jeg får fornemmelsen af, at din venindes mor er alvorlig psykisk syg, og at din veninde desværre bliver fanget i det. Du har derfor også helt ret i, at der er noget alvorligt galt i deres relation. Den er byttet rundt, sådan at din veninde er den voksne for sin mor. Du beskriver det meget fint, når du skriver: Hun skulle også altid gå og være hendes mors solstråle, når det i virkeligheden er hendes mors job, at får sin datter til at stråle.

Når jeg læser din beskrivelse af din venindes liv, så lyder det til, at hun har virkelig brug for hjælp. Hun er nu voksen, men har jo levet i dette i mange mange år. Derfor er hun måske også selv blind for meget af det.

Du er bekymret for, om du vil gøre livet hårdere for din veninde ved at være ærlig overfor hende. Men nej, du kan ikke gøre det hårdere. Det er allerede alt for hårdt. Og selvom det kan være svært, når nogen er ærlig overfor en, så er det også en stor lettelse at blive set. Inderst inde ved din veninde sikkert godt, at den er helt gal. Men hun har nok svært ved at se en vej ud. Mon ikke hun trænger til, at nogen ser, hvor meget hun har kæmpet?

Jeg vil derfor råde dig til at tale ret direkte med hende. Måske vil det være godt for dig at skrive et brev først. For dernæst at ringe hende op.

Du kan jo skrive, at du har skrevet her til BørneTelefonen og bedt om hjælp, fordi du er bekymret for hende. Hvis du skriver ligesom, du skrevet her i brevet til os – så tror jeg virkelig at din veninde vil kunne mærke din omsorg. Og din lyst til at hun får det bedre. For den stråler stærkt igennem i dit brev. Alternativt kan du vedlægge brevet.

Du kan også vedlægge svaret her fra mig. Måske kan det hjælpe din veninde også at høre fra BørneTelefonen, at hun bære et alt for stor ansvar og en alt for tung byrde på sine skuldre. Hun lever jo slet ikke sit eget liv. Men morens liv – der lyder til at være fuld af frygt. En frygt som gør, at din veninde lever med stor social kontrol. Det kan man få hjælp til. Se fx her

Det er vigtigt at sige, at din venindes mor sikkert ikke behandler din veninde så skidt med vilje. Hun er måske slet ikke klar over, hvor mange begrænsninger hun kommer til at sætte op for sin datter. Jeg er jo ikke læge, så jeg kan ikke diagnosticere, men det lyder til, at moren har det rigtig skid. Derfor fortjener hun selvfølgelig også hjælp. Det håber jeg, at hun vil få.

Din veninde får sikkert også brug for hjælp fra professionelle for at bryde det mønster, hendes mors liv har givet hende. Hos psykiatrifonden vil hun kunne få god hjælp og rådgivning. De ved rigtig meget om, hvordan det er at leve med en mor, der lader til at have en psykisk sygdom. Du kan se mere her. Og måske kan du sammen med din veninde kontakte dem.

Ved at kontakte sin egen læge kan veninden få en henvisning til en psykolog. Jeg tror, det vil kunne hjælpe hende at tale med en professionel.

Det lyder til, at din veninde har tillid til dig. Det lyder også til, at du tidligere har gode erfaringer med at bryde den “tavshed”, som gjorde. at I havde fået en vane med altid at være glade omkring hinanden, som du skriver. Du har altså allerede gode erfaringer med at være den, der insisterer på at tale om det, der er svært.

Du har allerede forsøgt at “prikke” til hende. Men jeg tror, at tiden er inde til at være helt tydelig og direkte. Du har faktisk allerede formuleret nogle af de vigtigste sætninger, når du skriver:

Hun er ikke dit ansvar. Jeg ved godt det er din mor og at du elsker hende, men hun kan ikke forvente at du altid vil passe og pleje hende.

Hvis du samtidig ærligt og omsorgsfuld fortæller hende, at du er bange for at miste hende, men kan mærke, at det kommer til at ske, hvis moren fremover også vil dominere jeres venskab – så håber jeg, at hun vil lytte til dig.

Din veninde bærer et stort og urimeligt ansvar. Det er trist at læse, og jeg forstår virkelig godt, at du gerne vil hjælpe hende.

Jeg fornemmer, at du vil gå langt for hende. Hun er meget heldig. Men jeg forstår også, at du ikke kan gå meget længere. I har jo ikke et venskab, når moren altid er med på sidelinjen. Samtidig må det være meget smerteligt at være vidne til, at din veninde har det så svært. Derfor er det også vigtigt, at du bliver passet på i det her.

Jeg vil derfor også råde dig til at tale med nogen om det. Måske dine forældre? Og måske vil du også have glæde af at tale med Psykiatrifonden. De vil sikkert også kunne råde dig til, hvordan du bedst hjælper din veninde men samtidig passer på dig selv.

Jeg håber virkelig, at din veninde får hjælp. Og sit eget liv. Det fortjener hun. Og så håber jeg, at jeres venskab vil blive styrket af, at du er ærlig overfor hende. Bedre veninde end dig kan jeg næsten ikke forestille mig.

Jeg sender jer begge de største knus og gode tanker for fremtiden.

Ring endelig, hvis du får brug for mere hjælp. Du kan ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.