Brev
Min veninde skal flytte skole
Kære børnetelefonen.
Jeg er en pige som går i 7 klasse
og Jeg har fånet ud af at min bedste veninde skal flytte skole fordi at hun ikke trives i hendes klasse
jeg vil selvfølgelig gerne flytte med men min mor og far siger at jeg ikke må.
Hilsen en pige i 7 klasse
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i 7. klasse
Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at din veninde skal flytte skole. For hende bliver det forhåbentlig godt, og måske får du en gladere veninde fremover, fordi hun trives bedre i sin nye klasse. Men for dig er det trist, at du må undvære hende i skolen.
Det må være dejligt for din veninde, at du vil gøre så meget for hende, så du selv gerne vil flytte skole, men dine forældre siger nej.
Det kan der være mange grunde til, og du er jo nok nødt til at acceptere, at du ikke får lov.
Jeg kan ikke læse ud af dit brev, om din veninde går i din klasse eller i en anden klasse. Men hvis hun går i din klasse, tror jeg, det ville være godt for dig at begynde at tænke på, hvem du kan knytte dig til i stedet for. Hvilke muligheder har du? Hvordan kan du blive veninde med andre piger i klassen? Du kunne evt, også snakke med din klasselærer om det.
Hvis hun går i en anden klasse, betyder det måske mest for dig i frikvartererne, at hun ikke er der? Igen må du prøve at overveje, hvem du kan knytte dig til i stedet for, og hvem du har noget til fælles med.
Og så vil jeg foreslå, at du og din veninde planlægger, hvordan I kan sørge for stadig at ses rigtig meget i fritiden. Det er der jo heldigvis mulighed for.
Held og lykke med det ønsker BørneTelefonen