Brev
Min veninde opfører sig underligt…
Kære bb.
Det her er ikke et problem om mig, men om en af mine bedste veninder: for nogle dage siden, fik jeg hende til at tale ud om sig selv og sin familie. Det viser sig så, at hendes mor er psysisk syg, hendes far er død og hun har været cutter. Hun viste mig de ar hun selv havde lavet på sin arm med en nøgle og de er altså ret store!
For nogle dage siden var vi til ridning sammen, og hun fortalte mig hun var i et forhold, med en af mine gode drengevenner. Hun fortalte mig at deres forhold er seriøst. Men nu er hun helt nedtrykt, ked af det og virker helt ligeglad med mig, og de ting jeg siger til hende. Hun siger at hendes forhold til drengen stadig er der, og at det er helt seriøst, men når hun siger det, kikker hun den anden vej og går væk.
I går da jeg fulgte hende hjem, stod vi ved en grusvej, og da jef spurgte ind til hendes forhold, løb hun bare væk, ned af grusvejen. Jeg ved ikke om det er mig der er noget galt med, eller om hun ike er i et forhold med ham drengen mere. Hun har aldrig ignoreret mig før, og nu svarer hun ikke mig, når jeg skriver til hende, men hun svarer gerne andre 🙁
vil virkelig gerne havde hjælp til hvad jeg skal gøre, for jeg tror det er noget jeg gør, og nu bliver jeg helt ked af det, og ignorere mine veninder, fordi jeg hele tiden tænker på hende 🙁
Kh: Mig 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har lyttet til dig selv og fundet på at skrive til BørneBrevkassen, da du blev i tvivl om, hvad du kan gøre for at hjælpe din veninde.
Du fortæller, at din veninde har fortalt dig om hendes svære familieforhold og om, at hun tidligere har været cutter. At få sådan noget at vide af en veninde, kan nogen gange være meget svært at bære på alene. Jeg tænker derfor, at det er godt at du henvender dig her, så du kan få lidt hjælp til, hvad du kan gøre. Måske har du allerede talt med nogen om det? Din mor eller en anden veninde?
Du fortæller, at din veninde ikke vil tale med dig og løber sin vej, når du spørger ind til det der er svært. Jeg tænker, at hun måske har fortrudt, at hun er kommet til at fortælle om sin livssituation? Kan det tænkes, at hun ikke ved, hvordan hun skal reagere og svare, hvis du stiller hende spørgsmål om de ting, der er så svære i hendes liv?
For at hjælpe hende personligt, tror jeg derfor, at du bliver nødt til at vente til hun selv kommer til dig, eller selv kommer ind på de svære ting, før I taler om det. Indtil da kan I måske snakke om mindre "farlige" ting - ex. heste, tøj, musik el. andre pige ting. Men måske kan du hjælpe hende ved at fortælle en voksen, der kender hende, at du er bekymret for hende? - Så kan den voksne jo tage ansvaret for at undersøge, om hun har brug for mere professionel hjælp...
Hvis du har brug for at tale med en voksen om de ting, som din veninde har fortalt dig, kan du evt. henvende dig til en lærer som du har et godt forhold til eller sundhedsplejersken på skolen, de har begge tavshedspligt og kan hjælpe din veninde, hvis hun også går på din skole?
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.