Brev
Min “veninde” er irriterende
hej bt
jeg er pige på 13, som går i 7. klasse. Vi fik nye klasser her i 7. og jeg endte i samme klasse som denne her vildt irriterende pige, vi er i samme vennekreds, og nu tror hun bare at vi er bedste veninder. Føler seriøst at jeg skal dø. Hverdag når jeg kommer i skole kommer hun løbende imod mig og siger “hej bedste veninde”, og det er altså vildt belastende, kan virkelig ikke holde hende ud. Nu har jeg jo gået i 7. klasse i 9 måneder, og det bliver værre og værre.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt se, det er en svær situation at stå i, og at det er svært at regne ud, hvad du skal gøre. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd med på vejen.
Du skriver, at I fik nye klasser i 7., og her kom du bl.a. i klasse med pigen, som du nogle gange bliver irriteret på. Når man kommer i en ny klasse, kan man godt blive usikker på de andre, og det hele skal have tid til at ”falde på plads”. Kan du følge mig i det? Måske pigen forsøger at snakke en masse med dig, fordi hun virkelig håber, at I kan blive gode venner?
Selvom det kan være rigtig svært at komme i gang med, så kan det være en god idé at lære pigen bedre at kende. Når man kender hinanden bedre, så bliver man ofte mindre irriteret. Men det er naturligt, at man kan blive irriteret på hinanden, også selvom man er rigtig gode venner. Hvis man kender hinanden bedre, har man måske også lettere ved at sige fra, hvis der er noget, man ikke bryder sig om. Måske kan du med nogle andre i klassen og bruge tid med hende uden for skolen?
Når man går i en klasse, så er man i et fællesskab med nogen, man ikke selv har valgt. Derfor kan man ikke være lige gode venner med alle. Men selvom man ikke nødvendigvis skal være gode venner med alle, er det rigtig vigtigt, at man er en god kammerat overfor alle alligevel. Sådan er man nemlig med til at sørge for, at alle har det godt i klassen. Jeg håber, at du kan følge mig?
Derfor kan det også være en god idé, at tage en snak med læreren, som forhåbentligt kan hjælpe til.
Når irritationen kommer til dig, kan det måske være godt at huske på, hvordan du gerne ville at dine venner behandlede dig, hvis de blev irriterede på dig. Altså hvis situationen var omvendt. På BørneTelefonen hører jeg fra mange andre, at de gerne vil have at vide, hvis de gør noget, der irriterer andre eller gør andre kede af det. Sådan får de nemlig mulighed for at gøre det anderledes fremover. Jeg ved ikke, om du også har det sådan?
Jeg håber, at du har mod på at tage en snak med pigen i din klasse, eller at du i fællesskab med læreren eller de andre i klassen kan finde på nogle løsninger, så I alle får det godt sammen i klassen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen