Min veninde er fake

Hej,

jeg har to veninder og vi har det alle sammen rigtigt godt sammen. Eller havde det godt sammen. Lad os kalde dem A og E

Mit problem er at A begyndt at opføre sig virkelig mærkeligt. Hun bagtaler E når mig og A et sammen alene og hun bagtaler mig når hende og E er sammen.

Jeg vil indrømme at mig og E også har bagtalt hende, men det vi har sagt er hvad hun har sagt om den anden!!

Mig og E har snakket med vores lærer om en del af de problemer vi havde med A.

E og jeg sagde: A bliver meget hurtigt sur og irriteret og at hun ikke havde troet på at jeg var syg en dag i skolen og så da jeg blev råbt op af en lærer (en anden lærer) råbte A op i klassen “Ja hun er.. syg” og satte “syg” i gåseøjne. Blev rigtig ked af det og sur da hun sagde det.

Vores lærer gik ud og snakkede med A og mig og E skulle så ud og snakke med A (med vores lærer også), men A løj.

A løj om at vi havde holdt hende udenfor og så siger vores lærer at hun bare kunne have følt det, men det havde vi ikke. Det lover jeg!! Man kunne godt have følt det, men jeg kender hende ud og ind for vi har været venner i 4 år.

Mig og E snakkede i dag og vi synes begge at det ikke hjalp at snakke med læreren, så vi tænkte at vi kunne snakke med en anden lærer, men det skulle være en kvindelig lærer og hende vi ville snakke med gik på barsel i fredags (i dag er tirsdag)

Vil gerne snakke med min mor om det i morgen for at høre hvad jeg skal gøre, men ville også skrive herind.

For hvad jeg vil gøre er ikke at skabe drama, men at løse at hun er så tarvelig overfor mig og E.

Vh mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Hvor er det bare godt, at du skriver herind til os på BørneTelefonen, for du er bestemt ikke den eneste, der oplever at have konflikter med en god veninde. Det kan være enormt svært og tage meget energi, så lad os se på, hvordan I kan få løst det.

Når man er så tætte sammen i en venindegruppe, som du er med A og E – så er det umuligt at undgå konflikter ind imellem. Oftest er der gode grunde bag konflikter, og kan netop handle om at en føler noget, som de andre ikke har opfattet eller lignende.

Det vigtigste er at prøve at være ærlige og få snakket ud med sine veninder, så konflikterne ikke skal fylde så meget for nogen af parterne. Det lyder som om at I allerede har fået lidt hjælp fra din lærer. Det gør mig rigtig glad at høre, også selvom det måske ikke hjalp helt lige så meget som du havde håbet i første omgang. Men måske at du, A og E kunne snakke sammen alene, bare jer tre? Måske at A ville føle sig mere tryg og være mere ærlig overfor jer så?

Jeg er sikker på, at hun heller ikke nyder at der er sådan en negativ stemning imellem jer tre. Måske i hver især skal skrive de ting ned, som i er kede af og som i gerne vil spørge hinanden om. Og så aftale en dato, hvor i tre er ærlige og svarer på hinandens tanker, følelser og spørgsmål? Vi mennesker er forskellige, hvilket vil sige, at vi ser forskelligt på tingene. Måske har A opfattet nogle ting på en bestemt måde, som du for eksempel slet ikke har lagt mærke til eller gjort/sagt med vilje – eller lignende. Og det er vigtigt at de misforståelser bliver talt frem, så i kan lægge dem bag jer og komme videre sammen – hvis det altså er det, som i ønsker?

For det kan jo selvfølgelig også være, at I er vokset fra hinanden, har udviklet jer i forskellige retninger og måske ikke “passer sammen” som veninder mere? Og så er det bedst at man bliver enige om, at “slutte venskabet”, men stadig at man behandler hinanden godt, især når i nu går i samme klasse.

For mig lyder det mest som om, at du ønsker at i alle tre skal være veninder og at ingen skal føle sig udenfor. Det er enormt sympatisk og omsorgsfuldt. Både A og E må være glade for at du er deres veninde.

Er det muligt at sige til A og E – og at du holder af dem begge, og ønsker at I skal komme overens? Fortæl også gerne de ting, som du er blevet ked af – som for eksempel da A sagde højt i klassen, at du ikke var “rigtig syg”. Når man bliver ked af det, kommer man måske til at gøre dumme ting efterfølgende. Det er helt naturligt. Og det er vigtigt, at man kan undskylde for de ting bagefter – og det er også vigtigt at man kan tilgive og ligge ting i en “glemme-kasse”.

Jeg håber virkelig at I får snakket sammen, alle tre – for det er så vigtigt med den snak uanset om i beslutter jer for at i ikke skal være bedste veninder mere eller for at bevare jeres gode venskab. For du bekymrer dig meget omkring det hele og sådan skal det ikke være. Det er livet for kort til.

Jeg synes at det er en god ide, at du fortæller din mor at du oplever konflikter i din veninde-gruppe i øjeblikket. På den måde kan din mor måske bedre forstå at du kan virke en smule ked, bekymret eller andet for tiden. Og din mor har helt sikkert også selv oplevet konflikter med gode venner før – så måske hun endda har nogle flere gode råd til dig også.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.