Brev
Min Veninde<3
Hej
jeg er en pige på 13 år.
jeg har noget jeg længe har brændt lidt inde med og det kan godt være at det her brev bliver lidt langt.
Jeg har en veninde, lad os kalde hende L. Hvordan skal jeg forklare det her,
jeg elsker hende virkelig højt. jeg elsker hende næsten højere end min familie, elsker hende så højt at det næsten gør ondt indeni. vi er tit sammen (vi er naboer) og vi hygger os meget. Har det bare virkelig som om at jeg elsker hende meget højere end hun elsker mig…. Kan kmme til at græde over at tænke på det…
Hun er lidt den type som har mange veninder og bedste veninder og det har jeg ikke, det tror jeg også at der hænger sammen med at jeg nemt kommer til at elske personer meget højt. Hun har en bedste veninde henne i skolen, lad os kalde hende S. de er rigtig meget sammen (mig og l er ikke bedste veninder) og det er også fint, er ikke så meget den type der bliver jaloux, men kan ikke lade være med at blive det lidt her… føler at hun elsker S meget mere end hun elsker mig… Det gør mig virkelig ked af.
i går (søndag) spurgte jeg om hun ´kunne være sammen i morgen (det er vi næsten vær mandag) og hun svarede “tror jeg”. Der blev jeg virkelig glad og glædte mig til i morgen. Men i dag da skolen så vær slut, spurgte S hende om hun ville med ud og sælge julekalendere og hun svarede det tror jeg. Spurgte hende så om hun ikke ville være sammen og hun svarede så at hun gerne ville ud og sælge julekalendere med S. Bare der blev jeg SÅ ked af det, var ved at bryde sammen oppe på skolen, så skyndte mig hjem. Græd virkelig meget da jeg kom hjem og var virkelig ked af det. Så hen af dagen fandt jeg så ud af at hun bagefter at de havde solgt de julekalendere havde taget hjem til S. Det blev jeg så ked af det og lagde bare under min dyne i en halvtime før jeg kom op…..
Føler mig virkelig tilsidesat og ked af det, har bare ikke lyst til at fortælle hende at jeg har blev virkelig ked af det, da jeg er bange for at hun bliver sur eller ked af det og det er virkelig det sidste jeg ønsker.
Please hjælp mig ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Først vil jeg sige, at der er mange piger, der har det som dig. Det er aldrig rart at føle sig tilsidesat af en veninde. Det kan få én til at føle sig usikker på venskabet. Og det er ikke rart.
Selvom det kan føles svært, så tror jeg, at det ville være rigtig godt for dig og din venindes venskab, at du får fortalt hende, hvordan du har det. På mig lyder det som om, at du er en pige, der er rigtig god til at sætte ord på dine følelser. Jeg tror slet ikke, din veninde ved, at du har det sådan. Og det skal hun vide. Fortæl hende at det gjorde dig ked af det. At du følte, hun valgte S fremfor dig.
Jeg er sikker på, at hun ikke har gjort det for at gøre dig ked af det. Hun har sikkert bare syntes, det lød sjovt at skulle med ud og sælge julekalendere, og da de så var færdige med det, så kunne de ligeså godt hænge lidt ud.
Samtidig er det også vigtigt, du accepterer at din veninde også har andre veninder, såsom S. Jeg tror bestemt ikke, det er fordi, hun bedre kan lide S end dig, hun vil bare gerne være veninder med jer begge to.
Jeg tænker, om der måske er nogle andre piger på skolen, som du hygger dig med? Måske du ville kunne være sammen med dem nogle af de dage, hvor din veninde skal se S.
Hvis du lavede noget mere sammen med nogle af de andre piger, kunne det være, de også kunne blive nogle gode veninder, som du har lyst til at bruge mere tid sammen med, ligesom du har med L.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen