Brev
Min ven har angst
Min veninde har angst.
Eller det har hun højst sandsynligt. Social angst.
Jeg vil ike gå i detaljer med hvordan og hvorledes.
Jeg fandt ud af det for nogle dage siden. Vidste at det var for real i dag. Jeg har været lidt af en idiot og har taget alt for let på sagen. Og det vil jeg gerne rette op på. Jeg vil virkelig gerne have at hun vil føle sig tryg med at snakke med mig om det.
Så jeg ville høre hvordan man er med folk der har social angst?
Altså jeg ved godt at jeg ikke skal behandle hende anderledes, hun er jo stadig den samme pige som jeg kender.
Men hvis hun åbner op til mig…hvad gør man så?
Det er måske meget svært for jer at svare på, når i ikke kender hende.
Men altså, hun har allerede åbnet op, og jeg tror jeg har taget alt for let på situationen, pg det var ikke gået op for mig hvor alvorligt det egentlig er.
Vun får det fysisk dårligt hvis hun skal skrive til nogen om de vil lave noget. Dropper at skrive til sidst. Har svært ved at åbne op om hendes tanker og følelser.
Jeg vil virkelig bare hjælpe hende som en bedste veninde kan hjælpe. Hvad ville i give af råd?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er din veninde heldig at have en bedste veninde som dig, der virkelig gerne vil hjælpe hende.
Du skriver, at du lige har fundet ud af, at din veninde højst sandsynligt har social angst, og at du føler du har taget for let på sagen. Det er helt normalt at det kan tage lidt tid at forstå, hvis ens nærmeste viser tegn på angst.
Fx kan det være svært at forstå, hvordan hun kan få det fysisk dårligt, hvis hun skal skrive til nogen og dropper at skrive til sidst, når man ikke selv har det sådan. Det vigtigste er, at du forstår, hvor svært hun har det nu, og at du vil have hun skal føle sig tryg ved at snakke med dig om det.
Det er sådan med angst at det egentlig er en normal mekanisme alle er født med, der skal sørge for at vi reagerer, så snart vi er i fare. Hvis man udvikler angst, som din veninde måske viser tegn på, er denne mekanisme overaktiv, og reagerer på ting, der ikke er farlige.
Man ved at 25% af unge mellem 16 og 24 år oplever symptomer på angst, og for nogle bliver det så meget, at det forhindrer dem i at gøre det, de har lyst til. Når det bliver sådan har man brug for hjælp til at komme angsten til livs. Det er altså noget, som mange unge lever med, og noget af det bedste, man kan gøre er at turde tale om det.
Jeg kan også forstå, at du kan blive i tvivl om, hvordan du kan hjælpe hende, når hun har svært ved at åbne op om hendes tanker og følelser. Som du skriver er det svært at sige præcis, hvad du skal gøre, men der er tre generelle råd jeg kan give dig:
Lyt: Det som man ofte har brug for, når man som din veninde har det svært, er at blive lyttet til. Du kunne lade din veninde vide, at du forstår, at hun har det svært, og sige er du er der, når hun har brug for at snakke.
Man bliver nødt til at være tålmodig og vente til, at hun er klar til at snakke om det. Ved at lade hende vide, at du har lyst til at lytte og hjælpe hende, kan det måske gøre hende mere tryg til at åbne op.
Forstå: Det lyder som om, du allerede har forsøgt at sætte dig ind i din venindes problem, og måske har været inde at læse om det? Det er, som du skriver svært at forstå hvordan angst føles, når man ikke har oplevet det selv.
Ved at læse om det og opsøge mere viden, kan det måske gøre det lettere at sætte dig i hendes sted og forstå, hvordan hun har det. På vores side: Bange, utryg, angst kan du læse mere om angst eller se en video om det.
Vær der for hende: Når man har det som din veninde, er det vigtigt at have en veninde som dig, der er der for hende, når hun har det svært, og som kan lytte. Det første skridt mod at få det bedre er at sige det højt og snakke om det, der er svært.
Det sidste jeg lige vil nævne er, at din veninde også har mulighed for at gå til sin egen læge og snakke om den måde, hun har det. Lægen kan hjælpe din veninde med at få kontakt til en psykolog der kan hjælpe hende, hvis angsten kommer til at fylde for meget i hendes liv.
Jeg håber, du kan bruge mine forslag til, hvad du kan gøre for at hjælpe din bedste veninde. Jeg kan læse, at hun betyder rigtig meget for dig, og hun er heldig at have dig.
Du har allerede gjort meget ved at skrive herind og spørge om hjælp. Både du og din veninde altid er velkomne til at kontakte os igen, enten ved at skriver eller ringe.
Jeg ønsker jeg begge alt godt med på vejen
Kærlig hilsen BørneTelefonen