Min ven har angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er din veninde heldig at have en bedste veninde som dig, der virkelig gerne vil hjælpe hende.

Du skriver, at du lige har fundet ud af, at din veninde højst sandsynligt har social angst, og at du føler du har taget for let på sagen. Det er helt normalt at det kan tage lidt tid at forstå, hvis ens nærmeste viser tegn på angst.

Fx kan det være svært at forstå, hvordan hun kan få det fysisk dårligt, hvis hun skal skrive til nogen og dropper at skrive til sidst, når man ikke selv har det sådan. Det vigtigste er, at du forstår, hvor svært hun har det nu, og at du vil have hun skal føle sig tryg ved at snakke med dig om det.

Det er sådan med angst at det egentlig er en normal mekanisme alle er født med, der skal sørge for at vi reagerer, så snart vi er i fare. Hvis man udvikler angst, som din veninde måske viser tegn på, er denne mekanisme overaktiv, og reagerer på ting, der ikke er farlige.

Man ved at 25% af unge mellem 16 og 24 år oplever symptomer på angst, og for nogle bliver det så meget, at det forhindrer dem i at gøre det, de har lyst til. Når det bliver sådan har man brug for hjælp til at komme angsten til livs. Det er altså noget, som mange unge lever med, og noget af det bedste, man kan gøre er at turde tale om det.

Jeg kan også forstå, at du kan blive i tvivl om, hvordan du kan hjælpe hende, når hun har svært ved at åbne op om hendes tanker og følelser. Som du skriver er det svært at sige præcis, hvad du skal gøre, men der er tre generelle råd jeg kan give dig:

Lyt: Det som man ofte har brug for, når man som din veninde har det svært, er at blive lyttet til. Du kunne lade din veninde vide, at du forstår, at hun har det svært, og sige er du er der, når hun har brug for at snakke.

Man bliver nødt til at være tålmodig og vente til, at hun er klar til at snakke om det. Ved at lade hende vide, at du har lyst til at lytte og hjælpe hende, kan det måske gøre hende mere tryg til at åbne op.

Forstå: Det lyder som om, du allerede har forsøgt at sætte dig ind i din venindes problem, og måske har været inde at læse om det? Det er, som du skriver svært at forstå hvordan angst føles, når man ikke har oplevet det selv.

Ved at læse om det og opsøge mere viden, kan det måske gøre det lettere at sætte dig i hendes sted og forstå, hvordan hun har det. På vores side: Bange, utryg, angst kan du læse mere om angst eller se en video om det.

Vær der for hende: Når man har det som din veninde, er det vigtigt at have en veninde som dig, der er der for hende, når hun har det svært, og som kan lytte. Det første skridt mod at få det bedre er at sige det højt og snakke om det, der er svært.

Det sidste jeg lige vil nævne er, at din veninde også har mulighed for at gå til sin egen læge og snakke om den måde, hun har det. Lægen kan hjælpe din veninde med at få kontakt til en psykolog der kan hjælpe hende, hvis angsten kommer til at fylde for meget i hendes liv.

Jeg håber, du kan bruge mine forslag til, hvad du kan gøre for at hjælpe din bedste veninde. Jeg kan læse, at hun betyder rigtig meget for dig, og hun er heldig at have dig.

Du har allerede gjort meget ved at skrive herind og spørge om hjælp. Både du og din veninde altid er velkomne til at kontakte os igen, enten ved at skriver eller ringe.

Jeg ønsker jeg begge alt godt med på vejen

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.