Brev
min ven er ikke særlig sød
min bedste veninde er ikke særlig sød mod mig hun slår og sparker mig (og andre) altid en
jeg tør ikke at sige stop fordi hendes mor er ige død og jeg vil ikke gøre hende mere ked af det i dag
så sage hun at hun ikke kunne lege i dag fordi at hun skulle lave noget andet det var jo fint med mig hvis hun ikke kunne
men senere så jg hendes snap story at hun legede med en anden jeg skrav straks og spurte hvad hun lavde hun svarde snart tilbage og sage at hun lege med en fra vores klasse
jeg svarede så tilbage og sage at jeg trode at hun ikke kunne lege i dag jg synes det er fint hun leger med andre
men hun skal da lag vær med lyve og bare sige sandheden
jeg var rigtig ked af det da jeg kom hjem
d min far og mor kom hjem skrev de til hendes far og nu hvor hun ved hvordan jeg har det så hvis jeg kender hende ret så tror jeg at når vi kommer i skole i morgen så vil hun være sur og så ville hun nok i snakke med mig
mine forælder siger jeg skal lege med nogle andre men så bliver min ven nok mere sur
hvad skal jeg gøre skal jeg lege med nogle andre og såre hende så hun bliver mere ked af det end normalt eller skal jeg blive ved med at altid være sammen med hinde
kh en pige (undskyld for stave fejl)
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:
Kære pige på 9 år
Tak for dit fine brev, hvor du fortæller mig lidt om dig og din bedste veninde.
Du skriver at din veninde ikke er særlig sød ved dig. Du fortæller mig også, at du føler at hun lyver for dig. Det kan jeg godt forstå du bliver ked af.
Som jeg forstår dit brev, så har du snakket med dine forældre om det. Det er rigtig godt, for så skal du ikke gå rundt med det helt alene. Og det lyder også som om, at jeres forældre har snakket sammen.
Jeg forstår godt, at du nu er lidt bekymret for, om hun nu er sur på dig, når I ses igen. Måske kan det hjælpe dig at tænke, at du jo ikke gjorde det for at være en dårlig ven, men fordi det går dig på, og fordi du gerne vil prøve at gøre noget ved det. Jeg tænker at det er et tegn på, at du er en god ven.
I dit brev synes jeg du er rigtig god til at forklare, at du faktisk er bange for at gøre hende ked af det, fordi hun lige har mistet sin mor. Det fortæller mig også, at du er en rigtig god og omsorgsfuld veninde.
Hvis du kunne have mod på det, kunne du måske prøve at snakke med din bedste veninde om det du oplever? Og det kunne være, at du kunne sige, at det er helt okay, at hun leger med andre, men at du bliver ked af det, når hun lyver for dig. Det er du i hvert fald rigtig god til at forklare i dit brev til mig.
Måske kunne I også prøve at tale om hendes mor? Hvis du altså har mod på det. Det virker nemlig som om, for mig, at du rigtig gerne vil være der for hende. Og måske ved hun ikke, hvordan hun skal gøre, når hun er rigtig ked af det. Og så er det at hun kommer til at slå.
Det kan også være, at du kan prøve at tale med din lærer om, at hun slår dig og nogle andre meget. Og at I ikke kan lide at sige noget, fordi I ved at hun er ked af det. Jeg tænker, at læren vil forstå det og måske kan hjælpe din veninde også?
Jeg synes dit brev er rigtig godt skrevet, og jeg er glad for at du har skrevet ind for at få hjælp.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.