Min ven er dårlig indflydelse…

Hej
For omkring 2 år siden flyttede jeg til en anden by og startede på ny skole. Jeg blev hurtig populær og blev alles ven, men jeg syntes alt var lidt kedeligt på den nye skole… Lidt efter lidt blev jeg bare en normal person i klassen og fik tre faste venner. Men efter sommerferien stoppede jeg med at tale med de venner og begynde at tale med en anden dreng. Han var noget mere vild end de andre og det savnede jeg lidt fra min gamle skole, men han var måske lidt for vild. Jeg blev rigtig gode venner med ham og vi var altid sammen, men han var meget negativ og troede ikke på nogen af de ting jeg sagde. Lidt efter lidt blev jeg mere ligesom ham, og havde mistet alle andre venner end ham. Jeg er begyndt at gøre dumme ting som rygning, druk osv. Jeg vil rigtig gerne på efterskole, men jeg må ikke før 10. Klasse. (Går lige nu i 8.) Jeg har ikke lyst til at bruge mere tid med ham, men har ikke andre venner, og de andre i min klasse er stadig lidt for kedelige. Jeg får stadig topkarakterer i alt, men er bange for at det vil ændre sig hvis jeg forsætter mit venskab med ham. Jeg kan ikke tale med mine forældre eller søskende, da min relation ikke er så tæt med nogen af dem. Jeg har ikke lyst til at bruge et og et halvt år mere med ham…
Hilsen
En forvirret dreng

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 15 år,

Selvom du ikke har det godt lige nu, er du meget reflekteret over dit liv, de valg du har gjort og fortrudt og dit ønske om at ændre på dit liv. Du er super sej, og du har taget et skridt mere til at få hjælp ved at skrive til os.

Du skriver lidt om, at du har gjort dumme ting. Er det derfor, at du og dine forældre ikke kan tale sammen … har de mistet tilliden til dig?… Jeg tænker, at du og dine forældre trænger til at snakke sammen en dag, hvor I har aftalt det, og en dag hvor der er ro på jer alle sammen. Det er aldrig rart, når man ikke trives med sin familie.

Mange teenagere har det ligesom dig lidt svært med deres forældre. Man skændes og bliver uvenner. Men når det – som i dit tilfælde – har udviklet sig til, at du slet ikke kan tale med dine forældre, er der brug for hjælp.

Jeg ved godt, at du skriver, du ikke kan tale med dine forældre. Men det er dem, som skal støtte dig gennem det her. Og det er dem, som skal forstå, hvor meget du gerne vil på efterskole, og at du er kommet ned af en vej, som du ikke længere ønsker. Du har brug for hjælp til at finde en ny vej.

Den gode nyhed er, at du allerede er på vej, fordi du kan se det selv og du spørger, hvordan du kan få det bedre og se dig selv ud af alt det dumme.

Jeg tænker, at det er en rigtig god ide for dig at komme på efterskole. Det er en god måde at starte på en frisk med nye venner. Men det er vigtigt, at du kommer afsted hjemmefra på en god måde, og at du ikke tager afsted på efterskole med et dårligt forhold til dine forældre. Det betyder ikke, at I skal være enige om alt, og at I ikke kan diskutere, men der er vigtigt, at I respekterer hinanden og har tillid til hinanden.

Når tilliden i en familie er brudt, tager det tid at få den skabt igen, og det kan godt være lidt hårdt arbejde, fordi man hele tiden kommer til at føle sig målt og vejet for det, man siger og gør.

Jeg håber, du holder fast i din vilje til at få det bedre og dit mål med at komme på efterskole og få nye venner.
Jeg ved godt, at mit svar til dig handler rigtigt meget om, at du få en god kontakt til dine forældre, og at det måske ikke er det svar, du bedst kan lide og måske heller ikke kan overskue – men jeg håber du kan. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med de søde voksne, der sidder klar på telefonen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.