Brev
Min ven er dårlig indflydelse…
Hej
For omkring 2 år siden flyttede jeg til en anden by og startede på ny skole. Jeg blev hurtig populær og blev alles ven, men jeg syntes alt var lidt kedeligt på den nye skole… Lidt efter lidt blev jeg bare en normal person i klassen og fik tre faste venner. Men efter sommerferien stoppede jeg med at tale med de venner og begynde at tale med en anden dreng. Han var noget mere vild end de andre og det savnede jeg lidt fra min gamle skole, men han var måske lidt for vild. Jeg blev rigtig gode venner med ham og vi var altid sammen, men han var meget negativ og troede ikke på nogen af de ting jeg sagde. Lidt efter lidt blev jeg mere ligesom ham, og havde mistet alle andre venner end ham. Jeg er begyndt at gøre dumme ting som rygning, druk osv. Jeg vil rigtig gerne på efterskole, men jeg må ikke før 10. Klasse. (Går lige nu i 8.) Jeg har ikke lyst til at bruge mere tid med ham, men har ikke andre venner, og de andre i min klasse er stadig lidt for kedelige. Jeg får stadig topkarakterer i alt, men er bange for at det vil ændre sig hvis jeg forsætter mit venskab med ham. Jeg kan ikke tale med mine forældre eller søskende, da min relation ikke er så tæt med nogen af dem. Jeg har ikke lyst til at bruge et og et halvt år mere med ham…
Hilsen
En forvirret dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år,
Selvom du ikke har det godt lige nu, er du meget reflekteret over dit liv, de valg du har gjort og fortrudt og dit ønske om at ændre på dit liv. Du er super sej, og du har taget et skridt mere til at få hjælp ved at skrive til os.
Du skriver lidt om, at du har gjort dumme ting. Er det derfor, at du og dine forældre ikke kan tale sammen … har de mistet tilliden til dig?… Jeg tænker, at du og dine forældre trænger til at snakke sammen en dag, hvor I har aftalt det, og en dag hvor der er ro på jer alle sammen. Det er aldrig rart, når man ikke trives med sin familie.
Mange teenagere har det ligesom dig lidt svært med deres forældre. Man skændes og bliver uvenner. Men når det – som i dit tilfælde – har udviklet sig til, at du slet ikke kan tale med dine forældre, er der brug for hjælp.
Jeg ved godt, at du skriver, du ikke kan tale med dine forældre. Men det er dem, som skal støtte dig gennem det her. Og det er dem, som skal forstå, hvor meget du gerne vil på efterskole, og at du er kommet ned af en vej, som du ikke længere ønsker. Du har brug for hjælp til at finde en ny vej.
Den gode nyhed er, at du allerede er på vej, fordi du kan se det selv og du spørger, hvordan du kan få det bedre og se dig selv ud af alt det dumme.
Jeg tænker, at det er en rigtig god ide for dig at komme på efterskole. Det er en god måde at starte på en frisk med nye venner. Men det er vigtigt, at du kommer afsted hjemmefra på en god måde, og at du ikke tager afsted på efterskole med et dårligt forhold til dine forældre. Det betyder ikke, at I skal være enige om alt, og at I ikke kan diskutere, men der er vigtigt, at I respekterer hinanden og har tillid til hinanden.
Når tilliden i en familie er brudt, tager det tid at få den skabt igen, og det kan godt være lidt hårdt arbejde, fordi man hele tiden kommer til at føle sig målt og vejet for det, man siger og gør.
Jeg håber, du holder fast i din vilje til at få det bedre og dit mål med at komme på efterskole og få nye venner.
Jeg ved godt, at mit svar til dig handler rigtigt meget om, at du få en god kontakt til dine forældre, og at det måske ikke er det svar, du bedst kan lide og måske heller ikke kan overskue – men jeg håber du kan. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med de søde voksne, der sidder klar på telefonen.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen