Brev
Min Besteven gør mig ked af det
Hej BB
min beste ven begyndt og gøre mig ked af
iDag skulle han have en anden af mine venner hjem hos ham og det var helt fint synstes jeg
så spurte jeg måtte være med
så sagde han nej
helt okay svaret jeg
men bag efter siger måske vis du starter til fodbold igen
men har ik Lust fordi den sidste træner sendte mig næsten altid hjem og blev faktisk væk i en hel time på et tidpunkt
men det var ik så meget det det handlet om
jeg blev meget ked af det da min ven sagde at måske vis jeg startet til fodbold igen
og det skal siges at ham den anden har også gået til fodbold før
Og det ik første gang at jeg ik må være med
har ik være sammen med udenfor skolen i lang tid
jeg føler bare at vi er venner for jeg kan passe hans marsvin
please hjælp mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 12 år
Hvor er det bare sejt, at du skriver til Brevkassen, for jeg kan høre på dig, at du er rigtigt ked af, at du og din ven ikke ses så meget lige for tiden. Problemer og bekymringer har det med at vokse sig større, hvis ikke man fortæller nogen om dem, men det har du lige gjort nu.
Du følte dig udenfor, da din bedste ven skulle ses med en fælles ven og du ikke også måtte være med. Du skriver, at du er helt fin med, at din ven ser andre venner. Men det gør dig derimod ked af det, når din ven siger til dig, at I måske kan ses, hvis du starter til fodbold igen.
Jeg kan godt forstå, at det gør dig frustreret, at din ven siger sådan til dig. Man kan ikke bestemme over hinanden på den måde. Du skal kun starte til fodbold, hvis du har lyst til at gå til fodbold. Nogle gange kan man desværre godt komme til at sige noget, man ikke mener, – også selv om man er bedste venner. Det kan være, at du også selv har prøvet det engang?
Men måske var det slet ikke sådan, han mente det, – måske savner han bare, at du også spiller på fodboldholdet? Hvad ville der mon ske, hvis du fortalte ham, at du savner at være sammen med ham efter skole, som I plejer at være det, men at du ikke har lyst til at gå til fodbold igen?
Jeg tænker på, om der mon er andre i din klasse, som du kunne lave noget sjovt med? Det er helt almindeligt, at selv de bedste venner lige kan have brug for også at se andre venner. Måske du kunne starte på noget sport eller en anden hobby med andre fra klassen? Eller du kunne invitere et par klassekammerater hjem til noget film, gaming, pizza eller noget helt andet, som du synes kunne være hyggeligt. Hvad tænker du om den ide?
Jeg kan se, at venskab betyder meget for dig, så jeg håber, at du vil overveje at snakke med din bedste ven. Jeg håber også, at du får mod på at invitere andre hjem til noget hygge hos dig, så du kan få nogle flere venner at hænge ud med i fritiden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen