Brev
Min bedsteveninde, mig og hende den anden.
Håber virkelig I kan hjælpe mig!
Jeg har været veninder med en pige i snart 4 år. Vi kommer rigtig godt ud af hinanden, men efter vi er startet i 7.klasse er det blevet lidt anderledes. På vores skole har vi to afdelinger, og vi (mig og min gode veninde) blevet gode venner med en anden pige fra den anden afdeling end, hvor vi kommer fra. Jeg er næsten et år ældre end den anden pige, hun er meget fremme i skoene og har en kæreste på 19 og tager til fester. Jeg føler, at vi på en måde er blevet splittet af den anden pige. Når den anden pige er enten væk eller syg, er det hele som det plejer, men når hun så kommer tilbage, ændrer hun sig fuldstændigt. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forholde mig til eller om jeg bare er en smule jaloux, så håber i kommer med et brugbart svar.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Når man lukker en ny ven ind i en vennegruppe, så sker der ofte en forandring. Det kan godt føles svært, hvis man faktisk var glad for hvordan, det var før.
Du skriver, at din veninde ændrer sig, når I er sammen med jeres nye veninde. Tit er det sådan, at vi mennesker opfører os på lidt forskellige måder alt efter, hvem vi er sammen med. Måske kender du det selv. Det kan være, at der er forskel på hvordan du er, når du er sammen med dine forældre, og når du er sammen med dine veninder.
Det kan også være, at der er forskel på, hvordan du er, når du er sammen med dine forskellige venner. Og det er faktisk helt almindeligt. Jeg tænker, at det kan være noget af det, der sker med din veninde. Måske er der bare forskel på, hvilke sider din veninde får lyst til at vise af sig selv, når hun er sammen med dig, og når hun er sammen med jeres nye veninde? Det behøver ikke at betyde, at der er noget galt med dig eller jeres venskab.
Dig og din veninde har været vant til at bare at være jer to i rigtig lang tid. Og så kan jeg godt forstå, at det føles svært, når der kommer en ny med, som også får din veninde til at ændre sig.
Måske kan du fortælle din veninde, at du har lagt mærke til, at der sker noget, når jeres nye veninde er med. Du kan for eksempel sige det, som du skrev med, at du føler dig splittet.
Så kan du fortælle hende, at du kan blive i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, når i alle tre er sammen. I har været vant til at være to. Måske har i brug for at finde ud af, hvordan i skal være tre.
Det kan være, at det ville hjælpe lidt, hvis dig og din veninde inviterede jeres nye veninde med til at lave nogle ting, som I plejede at lave. Det kan for eksempel være, at I har en yndlingsfilm, som I kan se sammen med jeres nye veninde, så hun også får mulighed for at forstå og se, hvad I to laver, når I er sammen og blive en del af det.
Du skriver, at du ikke ved, om du er jaloux. Jalousi behøver ikke at være en dårlig ting. Jalousi kan hjælpe én til at se, at der er noget, som man gerne ville have var anderledes. Så man kan faktisk bruge følelsen af jalousi til noget godt, hvis man bare gør noget ved det.
For eksempel har du skrevet herind fordi, der er noget, som ikke føles rart. Det er et super godt eksempel på, at du faktisk bruger følelsen af, at du gerne vil have noget skal være anderledes til at gøre noget ved det. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen