Brev
Min bedste veninde
Hej BB
mig og min bedste veninde har Været venner lige siden 5. Klasse (Ca. 2 år) og vi er meget glade for hinanden. Men her på det sidste er hun begyndt at virke lidt sur på mig.
Og jeg siger at hvis der er noget jeg Gør forkert så skal hun sige det!! Men hun siger hun ikke vil for det kan sårer mig.
Men så kan jeg jo ikke ændre noget hvis jeg ikke ved hvad jeg Gør galt!
Plz hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Du har fuldstændigt ret! Hvis ikke din veninde vil fortælle dig, om du siger eller gør noget bestemt, er det svært at vide det. Måske handler din venindes humør ikke om dig?
Jeg tænker, at det vigtigste må være, at du selv synes, du er en god ven og gør gode ting for andre. Hvis du er, som du selv synes, en god ven skal være, må du være okay.
Nogen gange finder man ud af, at lige meget hvor meget vi gør os umage, kan andre tænke, at der alligevel er noget, vi gør forkert. Det kan man godt blive forvirret og ked af - men vi må også tænke på, at en god ven er een, der kan lide os, som vi er, også selv om vi ikke er perfekte.
Jeg tænker, at I begge er på vej i puberteten, hvor I måske vil opleve, at I udvikler jer på forskellig måder og ser forskelligt på nogle ting og på hinanden. Måske får du eller din veninde lyst til at få nye venner. Man kan godt være meget gode venner, selv om man har andre venner.
Jeg kommer også til at tænke på, at der måske sker nogle ting i din venindes liv, som får hende til at virke lidt sur? Jeg tror ikke, at det alene kan være noget med dig. Måske har det slet ikke noget med dig at gøre? Nogen gange kan det komme til at gå udover dem, som er tættest på én, fordi man er tryg ved personen. Det er ikke til at vide.
Det lyder som om, du allerede har fortalt din veninde, at du mærker, der sker noget imellem jer og at du har inviteret hende til at fortælle dig, hvad der er galt. Vi kan ikke bestemme for din veninde, om hun bliver parat til at fortælle dig, hvad det handler om. Måske en idé at spørge hende om, hvordan hun har det - om hun har det godt? At du er hendes veninde, som gerne vil lytte og hjælpe hende.
Jeg foreslår også, at du sørger for at gøre andre ting, som gør dig glad og være sammen med andre venner, så du ikke bruger al din tid på at være bekymret. Måske kan du foreslå din veninde, at I gør nogle sjove ting sammen eller at I er sammen med jeres andre venner, så I begge to får andre gode ting ind i jeres venskab.
Jeg foreslår, at du taler med din mor eller din far om, hvad du går og tænker på for tiden, så du ikke går alene med dine tanker. Måske har du en sød søster eller en anden ven, du kan tale med. Tanker, som vi kun går med inde i hovedet, kan blive kæmpestore og komme til at fylde det hele. Når vi deler dem med andre, kan vi tit se andre muligheder og finde løsninger.Det håber jeg for dig.
Hvis du har brug for at tale videre om dine tanker, er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen 116111 - det er din veninde også
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.