Brev
Min bedste veninde
Hej
jeg er 10 år og har lige misted min bedste veninde det skete sådan L….. som hun hedder er bv med S…. og så skiftede hun til mig og et par uger efter var det s…. igen hun skrev dette brev: jeg har taget s…. tilbage hun er SÅÅÅÅ dejlige og Sååå sød så jeg vælger hende frem for dig:-(
Jeg blev mega ked af det
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Øv, det kan jeg godt forstå, at du bliver rigtig ked af. Det er aldrig sjovt at miste en af sine gode veninder og da slet ikke på den måde.. Det lyder også til at være en lidt hård måde du fik det af vide på..
Jeg kan ikke helt se, om L og S er nogen fra din klasse eller nogen du kender et andet sted fra? Men måske gør det heller ikke den store forskel..? Lige nu er det bare smadder ærgerligt, at L har valgt at være bedste veninde med S i stedet for dig!
Selvom du lige nu kan synes, det er dit tab, at I ikke er veninder mere, så kan det nogen gange være meget godt at prøve tænke det omvendt... At det er L som har mistet noget meget værdifuldt, nemlig dig og dit venindeskab med hende.  Tænk, at det er hende som går glip af alle de helt skønne ting og snakke, som du bidrager med når man er veninde med dig...
Måske er der nogen som siger, at du bare skal glemme hende og finde en ny bedste veninde.. Og det er måske også en mulighed, men nogen gange kan det også være meget rart, at give sig selv lov til at være mega ked af det og måske også lidt vred, indtil man kan mærke at den der klump i maven lige så stille bliver mindre..
Og lige pludselig en dag sidder du måske og griner og taler hemmeligheder med en anden bedste veninde.. Nogen gange, hvis vi presser os selv til at ignorere nogle følelser, så kan de komme til at fylde meget mere, end hvis vi bare lader dem være der og lader os selv være kede af det, når det er det vi har mest lyst til at være.
Der er jo også den mulighed, at du fortæller L, hvor ked af det du er blevet og hvad hun betyder for dig som veninde.. Måske vil det ændre på hendes valg af bedste veninde? Men måske skal du så have i baghovedet, at det kan være hun gør det samme igen og hvordan ville det mon være for dig?
Jeg synes, du er super sej til at sætte ord på dine følelser og at du skriver dem til os, gør dig bare endnu sejere.. Det er rigtig sundt at få sagt et højt øv og vise sine følelser, når der er nogen som gør os kede af det. Og det er jo lige præcis hvad du gør! Måske kunne du have brug for at snakke lidt mere direkte m,ed en rådgiver om hele forløbet? I hvert fald er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.