Brev
Min bedste ven flytter skole
Hej.
Jeg har et kæmpe problem, som jeg gerne vil have hjælp til. Jeg går i 8. klasse i folkeskolen og i går fandt jeg ud af, at min bedste veninde siden 0. klasse skal flytte skole efter 8. klasse. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Mine 2 andre venner i klassen skal også flytte, så jeg havde kun hende tilbage, og nu flytter hun også. Jeg har spurgt hende om hun ikke nok vil blive for min skyld, men nej..
Håber virkelig du kan hjælpe mig. De andre piger i min klasse kan ikke lide mig, og jeg vil heller ikke være sammen med dem, så jeg er helt alene.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 14 år”.
Mange takfor dit brev, hvor kan jeg bare godt forstå, at du er ked af det. Du står ikke i en nem situation i forhold til din veninde, for det lyder som om beslutningen er taget…
Det er aldrig nemt, når nogen man holder af tager et skridt ud i den store verden…Nogle gange kan man holde kontakten ved lige, andre gange finder man nye veje,som måske endda er bedre…
Det er jo helt op til jer piger, om I vil holde kontakten ved lige… Der er jo mangemuligheder for jer uanset om hun flytter langt væk eller stadig er tæt på… Hvis hun stadig er i nærheden, kunne I måske aftale en fast ”veninde-dag” hver uge,så I stadig ses… Hvis hun flytter længere væk, er der mulighed for sms, e-mail og måske kan I Skype sammen, så I stadig kan se hinanden…?
Hvis du synes, det bliver for svært at trives i din nuværende klasse uden dine veninder, så kunne du måske snakke med dine forældre om, hvad I kan gøre for, at 9. klasse også bliver et godt skoleår for dig..?
Måske har du også brug for et skoleskifte, hvis alle dine venner rejser..?
Det kunne jo være at det var en idé med en efterskole, hvis I har økonomi til det… Der er mange, som tager på efterskole i 9. klasse… Det er ligesom et spring væk fra den faste base med forældrene… uden at man helt er sprunget… På efterskolen er man sammen hele døgnet og for langt de fleste betyder det, at man får knyttet mange nye og tætte venskaber…
Det kunne også være en mulighed at opsøge nogle fritidsinteresser, som f.eks. håndbold eller dans eller ..., hvor du kunne møde nogle nye mennesker, som måske med tiden kunne blive til venskaber…
Hvis du fårbrug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig alle hverdage fra kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.