Min bedste ven dropper mig

Hej!

Jeg er en 14 årig pige som har en bedste ven som også er 14!

Vi har været bedste venner de sidste 4 år! Vi har begge kunne lide hinanden sådan lidt on and off men vi har ikke rigtig vidst om den anden havde det på samme måde!

Så her for et stykke tid sov vi sammen som vi har gjort før og der flirtede han sådan lidt med mig osv som vi havde gjort sådan ok meget.

Så kommer han så en uge efter og siger han har fået en kæreste!

Jeg bliver self rigtig såret for på en eller anden måde troede jeg vi havde noget og mine veninder som jeg har fortalt det til synes også det lød som om vi havde noget. Havde sgu bare ventet på at vi flirtede lidt fordi nu er vi ligesom blevet større osv.

Men så spørger jeg ham så hvornår han blev kærester med hende for jeg ville gerne vide om han var kærester med hende den dag vi sov sammen og han sagde så at det kunne han ik rigtig huske men sagde bare at han troede det var en fredag og det var en uges tid siden hvilket vil sige at han blev kærester med hende dagen før vi sov sammen.

Problemet er så bare at han har ændret sig enormt meget og vores interne jokes er væk og alt vi havde er bare dødt og når han er sammen med hende er han ikke til at komme i kontakt med!

Han betyder bare rigtig meget for mig for han ved alt også de tider hvor jeg havde det svært og nu er jeg bare blevet 2 priotet!

Og når vi skriver sammen sender han aldrig emojies mere hvilket han altid har gjort!

Han siger også bare at hans kæreste har det helt chill med at vi er så gode venner osv. Så jeg forstår ikke hvorfor han har ændret sig så meget for jeg har været mega ked af det den seneste måned og har det egentlig bare af lort til!

Undskyld for et langt brev men hvad kan jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Mange tak for dit brev. Det er bare slet ikke rart, når tingene ikke går, som man havde regnet med. Det gør især ondt, når den man godt kan lide bliver kærester med en anden. Jeg kan rigtig godt forstå, at det sårer dig.

Det kan være rigtig hårdt pludselig at føle sig som 2. prioritet, når man har været vant til at føle sig som 1. prioritet. Jeg har snakket med mange, som har oplevet det med deres venner. Tit bliver nye kærestepar lidt “kuldrede” og lukker sig inde i en “kæreste-bobbel”. Så føles det nærmest som om, at alle andre bliver holdt ude, og de glemmer totalt at svare på sms’er. For det meste kommer folk ud af “kæresteboblen” lidt tid efter. Så har de lige nydt hinanden lidt og er igen klar til at hygge med resten af verden igen. Måske er det også sådan for din ven? Måske er ham og hans kæreste i en lille bobbel, som de snart kommer ud af igen.

Når du skriver, at du er rigtig ked af det, og at alt det I havde er dødt. Så får det mig til at tænke, at det måske ville være en god ide at tage en snak med din ven. Nogle gange kan det godt hjælpe at få fortalt noget af det, som man går og tænker på, og som gør én ked af det. Du kan for eksempel fortælle ham, du blev overrasket over, at han fik en kæreste lige inden I sov sammen. Du kan også fortælle ham, at det sårede dig fordi, du havde en oplevelse af, at han flirtede med dig.  Du kan også fortælle ham, at du savner Jeres venskab og alle Jeres jokes.

Jeg kommer til at tænke på, at din ven måske er usikker på, hvordan I skal være sammen, når I plejer at flirte og være vilde med hinanden på skift. Måske kan det være derfor, at han har ændret sig?  Måske ville det hjælpe på Jeres venskab,  hvis I kunne bringe gode minder frem ved hjælp af noget, som I før har haft det sjovt med at lave. Måske kunne I godt lide at gå i biografen sammen, spille fodbold eller noget helt tredje. Så kan du invitere ham ud til noget af det? Hvis du har lyst, kan du også foreslå din ven, at I alle tre laver noget sammen? Det kunne jo godt være, at I alle tre kunne have det sjovt sammen, og at dig og din vens kæreste kunne have det ret godt sammen. Det ville måske også give dig mulighed for at få en ny veninde og at se din ven lidt oftere, hvis I alle tre kan være sammen på samme tid.

Det er hårdt at blive skuffet og såret, som du er blevet. Men alligevel har du hentet hjælp til at redde dit og din vens venskab. Det synes jeg, er super stærkt af dig. Det får mig også til at tænke, at du nok skal finde en måde at få det godt med din ven igen. Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at følge nogle af mine råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.