meget alene

kære brevkasse

jeg er en pige på 10 år og føgler mig uden for jeg er meget tit alene i fritkvaterne og vis jeg leger med mere end en så føgler jeg mig usynlig

jeg har ingen venner

hvad skal jeg gøre

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, hvor er det godt, du har skrevet her til BørneBrevkassen, for det er da ikke rart, at have det sådan, som du skriver. I dit brev kan jeg læse, at du føler dig udenfor og ensom, det tænker jeg, på ingen måde må være rart. Det er aldrig nemt, når man føler sig alene, og jeg tænker, at det er vigtigt., at du får snakket med nogen om din ensomhed… Du skriver ikke noget om, du allerede har snakket med din klasselærer om det…? Det er nok vigtigt, at din lærer får det vide, så han eller hun kan hjælpe dig…

Det ville være rigtig fint, hvis du kunne finde modet til at snakke med din klasselærer, for det kunne jo være, at der er andre i klassen, som har det ligesom dig … Det kunne måske også være, at du, med din lærers hjælp, kunne få lavet nogle aftaler om, at hvordan I, i din klasse skal lege sammen og tage hensyn til hinanden.

Du fortæller ikke om du har fortalt din mor eller far, hvor ked af det du er…? Jeg tænker, det måske kunne være en god idé at snakke med dine forældre, så de ved, at du føler dig udenfor og faktisk er rigtig ked af det… Nogle gange kan de voksne bedre hjælpe, hvis man siger det direkte til dem… tror du det, kunne være en mulighed…? Måske kunne du få lov til at invitere en hjem? Måske kunne dine forældre tale med nogle af de andre forældre og aftale nogle legeaftaler?

Hvis I ikke har det i klassen, så kunne læreren måske lave nogle legegrupper eller hvis I er blevet for store til at kalde det det, så kunne måske være nogle madgrupper, hvor I lavede mad sammen nogle stykker på skift hos hinanden.

Du skriver, at du føler dig usynlig, når du leger med mere end en. Jeg tænker, at det nok vil blive bedre, hvis du lærte nogle flere at kende og ikke følte dig ensom. Måske vil din usynlighedsfølelse forsvinde, hvis du oplevede, at andre gerne vil være sammen med dig?

Du skal nok også lære at tro mere på dig selv. Tænk på, at du har haft modet til at skrive hertil, det viser i hvert fald mig, at du er en pige, der gør noget, når du føler, du har brug for hjælp. En pige, der handler og ikke bare acceptere.

Jeg tænker også, om det måske kunne være godt for dig at få en fritidsinteresse, hvor du kunne møde nogle andre børn, end dem du går i klasse med? Måske kan du lide at danse, eller måske er du mere til håndbold…eller noget helt andet?

Hvis du får lyst til at snakke lidt videre med en anonym voksen, og måske få talt om nogle af de ting, som du ikke fik med i dit brev, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Held og lykke BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.