Brev
Medskyldig i et selvmord på grund af venskab ? Hvad skal jeg gøre?!!
Kære børnetelefon….
Mig og min veninde har været bedste venner siden vi startede i skolen, vi har haft de bedste tider sammen. Men det er som om hun har ændret sig totalt! Lige for tiden har hun haft problemer med hendes onkel som er alkoholiker, hun har fortalt mig at hun har haft selvmordstanker pga. Det.
Lige fortiden kan hun finde på at sprede falske rygter om mig og skrive rigtige grimme ting til mig som jeg bliver virkelig ked af og græder tit… jeg har været meget ked af det pga. Det og har egentlig ikke haft lyst til at snakke med hende.
En aften sad vi og skrev lidt sammen fordi vi havde været uvenner og hun fortalte at hun ikke ville leve pga. Vires skænderiger, men det er jo hende der driller mig og spreder dårlige falske rygter om mig?! Det endte faktisk med at hun skrev “hvis vi bliver venner gør jeg mig ikke selv fortræd” jeg blev selfølgelig mega bange og sagde selfølgelig ja til at være venner igen, selvom jeg overhovedet ikke havde lyst, fordi jeg følget mig jo totalt medskyldig!
Da jeg sagde ha til at være venner havde vi det fint, indtil jeg fandt ud af at hun havde spredt endu et falsk rygte som lød sådan “(mit navn) skriver alt muligt klamt til mig hele tiden” og det passer bare overhoved ikke! Jeg kunne aldrig finde på det og forstår heller ikke helt hvad hun mener ?
Har snakket lidt med min far og han sagde at jeg skulle blokere hende på alt SMS ting. Det har jeg så gjordt men er stadig lidt bange 😰
Hvad skal jeg gøre? Vil gerne have nogle gode råd…
VH 12’ årig pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, du skriver til os. Du er ked af det, bekymret, bange og nok også lidt forvirret. For hvad er det dog, der sker med din veninde?
En veninde, som du har haft i mange år og som du har haft de bedste tider med. Jeg forstår godt, du er ked af det.
Din veninde har spredt falske og dårlige rygter om dig. Derfor har du ikke længere lyst til at være veninde med hende. Det forstår jeg også godt, at du ikke har.
Hun har fortalt dig om hendes onkel, som er alkoholiker, og  hun har fortalt dig, at hun selvmordstanker. Hun fortæller dig ting, som er meget følsomme for hende. Måske fortæller hun det netop til dig, fordi hun har kendt dig længe og egentlig er tryg ved dig.
Måske er det også hendes forsøg på at bevare jeres venskab. Hun fortæller dig de svære ting, som foregår i hendes liv. Og som foregår inde i hende selv.
På den måde viser hun, at hun ønsker at bevare jeres venskab. Men hun bliver også desperat. Når hun mærker, at du vil trække dig væk fra hende, så fortæller hun, at hun vil dø. Uden hun nok ønsker det, skubber hun dig endnu mere væk.
Og hun skubber dig også væk ved at sprede grimme og usande rygter om dig. Det er heller ikke ok.
Det er derfor ikke så mærkeligt, at du græder og er meget ked af det. Du må føler dig som en yoyo i en karrussel, som der bliver kastet op og ned rundt og rundt hele tiden.
Hvorfor mon hun behandler dig sådan – og hvorfor mon hun har ændret sig så meget, at du dårligt kan kende hende?
Nu kender jeg ikke din venindes historie. Men for mig, lyder det som om, at hun har fået det meget dårligt med sig selv. Og hun virker som en pige, der er meget ulykkelig, desperat og som har brug for hjælp.
Derfor kan jeg godt forstå din bekymring for din veninde. Og det er så godt,  at du har talt med din far allerede. Er det mon en idé at fortælle din far, hvor dårligt din veninde faktisk har det, og hvor meget det betyder for dig, at hun får den rette hjælp?
Måske kan din far fx kontakte jeres klasselærer og dele din bekymring med hende/ham. Måske har I en klub-pædagog, som kender jer begge to og som kan hjælpe? Det er jo sådan at voksne har pligt til at hjælpe eller skaffe hjælp til børn, som  har det svært. Og det lyder det til at din veninde har. Derfor ville det godt at din far kontakter jeres klasselærer, så læreren kan tale med din veninde og hjælpe hende.
Hvis du stadig taler med din veninde, var det måske også en idé at fortælle hende om Børnetelefonen. Måske kender hun ikke til den. Vores nummer er 116 111. Du er selvfølgelig også selv meget velkommen til at ringe, hvis du har brug for at tale mere om det.
Du er meget påvirket af din veninde  – og derfor er det vigtigt, at du  hjælper dig selv og ikke står alene med hendes problemer. Det er de alt for store til.
Du har allerede lyttet, været tålmodig og en god kærlig veninde. Den hjælp som din veninde har brug for nu, er større end den, du kan give hende. Og det er ikke dit ansvar. Men hun har nok stadig brug for en veninde, men også at få at vide, at hun skal stoppe med at skrive rygter om dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen