Brev
Løget om min alder
Hej BB.
Jeg står med et kæmpe problem, og jeg føler bare det bliver værre for hver dag der går..
Det hele startede med jeg for et år siden begyndte at snakke med den her pige, som er lidt over et år ældre end jeg er.Hende mødte jeg via en anden gammel veninde, og min gamle veninde fortalte hende her pigen at jeg er et år ældre end jeg egentlig er.
Jeg troede i de første måneder at hun godt vidste min rigtige alder, men da jeg så fandt ud af at hun troede jeg var et år ældre end jeg egentlig er vidste jeg slet ikke hvad jeg skulle sige..
Jeg har holdt denne her løgn i alt for lang tid nu, og jeg vil virkelig gerne have hende at hun skal vide min rigtige alder, men jeg er så bange for at hun slet ikke vil have noget med mig at gøre hvis jeg fortæller hende det.
Vil i ikke nok hjælpe mig med hvordan og hvad jeg skal gøre?
Tak på forhånd.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du kan tro, jeg gerne vil hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, at løgnen om din alder plager dig, og jeg synes, det er helt rigtigt, at du nu må have den ud af verden.
Du har nu kendt pigen i et års tid, og I har lært hinanden godt at kende. I sætter formentlig begge pris på jeres venskab, siden I bliver ved med at ses, og vil formentlig begge være kede af at miste hinanden.
Så jeg tror ikke, at risikoen for at miste hende er særlig stor.
Jeg tænker simpelthen, at du skal forklare hende det, som du forklarer det i brevet, enten på skrift eller ansigt til ansigt. Samtidig var det måske en idé, at du fortæller hende, hvad det er ved jeres venskab, du er glad for.
Hvorfor er hun en god veninde, hvad kan du godt lide, at I laver sammen, og hvad ønsker du for fremtiden?
Held og lykke med det fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.