Brev
Lav selvtillid
Hej børne telefon
er en pige på 9
har det meget svært med at gøre som jeg synes prøver at gøre alle glade,
Føler også alle hader mig især min Bedste ven M. måtte selv vælge min plads i skolen valgte en anden vidste vi ikke måtte sidde sammen da vi gik ud til frikvarter sagde hun ”Har du fortryd det”
blev selvfølgelig ked af det føler bare de ikke kan li mig
hvad skal jeg gøre
er 1.35 høj vejer 31,5
har i nogen råd?
Venlig hilsen E. 🙂
(Navne er ændret og redaktøren bekendt)
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du har skrevet herind. Det kræver mod at række ud og fortælle andre om det der er svært.
Jeg kan forstå, at du er en der prøver at gøre andre glade. Jeg kan godt forstå at det kan være svært, det virker til at du er en rigtig sød pige, der tænker meget over hvordan andre har det. Men det er jo ikke din opgave at gøre alle andre omkring dig glade. Det bliver alt for hårdt for dig at gøre alle andre glade, og du bruger alt din energi på andre - det er ikke din skyld hvis nogen er kede af det eller i dårligt humør. Det  og jo også ok at være ked af det, så kan man jo snakke om det - det hjælper også på humøret.
Du skriver at du føler at alle hader dig - det må være svært at føle det sådan. Men det undrer mig, at alle sku hade dig - måske skal du spørge dem? Måske mente din bedste veninde det ikke dårligt, da hun spurgte dig om du havde fortrudt det med pladsen? Mon du fik forklaret hende hvorfor du valgte en anden? Hvis I ikke må sidde sammen, så kan du jo ikke vælge hende - ved hun godt det?
Jeg synes det vil være en god idé, at du snakker med din veninde om hvordan du har det? Måske har I misforstået hinanden, og hun slet ikke er sur på dig? Hvis det er svært, kan du måske snakke med din lærer om det, så hun kan hjælpe dig med at få snakket med din veninde?
Har du mon andre venner i klassen? Det er ofte en god idé at have flere forskellige venner, da det gør at man ikke er så sårbar, hvis man bliver uvenner og at der er flere at lege med.
Jeg tænker at det vil være rigtig godt hvis du kan tale med en voksen om, hvordan du har det. Mon du vil kunne tale med dine forældre eller en lærer? Det hjælper ofte at snakke med nogen, når vi er kede af det og har det svært.
Du lyder til at være en rigtig sød pige, og jeg håber at du kan komme til at tro på det selv igen.
Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner og ønsker fra
Børnetelefonen