Brev
Kysset med veninden
Hej.
Jeg er en pige på 12 år som har kysset med min veninde.
Jeg skammer mig rigtig meget over det, og hver gang jeg ser hende tænker jeg på det.
Det startede med at vi var hjemme hos hende. Vi anede ikke hvad vi skulle lave, så vi fandt en app. Man kunne vælge nogle emner, som: Sammen med veninderne, eller Sammen med kæresten. Sådan noget. Jeg husker ikke hvem, men en af os valgte “sammen med kæresten”. Så skulle man ryste telefonen, og så kom der et forslag, til hvad man kunne lave. Vi rystede et par gange, indtil der stod “Kys i to minutter”. Vi kiggede på hinanden, og vi gjorde det ikke, men så sagde vi at den næste der kom, skulle vi tage.
Vi sagde det et par gange, indtil forslaget kom igen. Så satte vi uret, og i starten grinede vi helt vildt, indtil vi så gjorde det. Vi har gjort det andre gange, men jeg har haft skyldfølelse, og har ikke haft lyst, for vi er jo slet ikke kærester. Men jeg tror at min veninde har lyst.
Jeg prøvede at snakke med hende om det, men hun bliver ved med at skifte emne. Jeg har sagt at jeg tror det har ødelagt vores venskab lidt, men det tror hun ikke. Jeg tror slet ikke at hun har skyldfølelse, eller noget.
Jeg kommer rigtig tit til at tænke på det, og det er det værste jeg nogensinde har gjort. Det er også svært, for jeg er kristen, og jeg har prøvet at be, men jeg ved ikke om jeg er tilgivet… Jeg har også prøvet at snakke med mig selv om det, men det virker bare ikke…
Hvad skal jeg gøre for at jeg ikke bærer denne her kæmpe skyld?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Du fortæller om den her skyld du føler, fordi du har kysset med din veninde, selvom du ikke rigtigt havde lyst til det. Du spørger hvad du skal gøre for at komme af med den skyldfølelse.
For det første vil jeg fortælle dig, at jeg ved at mange har prøvet noget lignende, uden at det betød andet, end at det var spændende at prøve. Man kan sige, at det er en måde lige at afprøve, hvordan det er at kysse en man er tryg ved. I har jo kysset hinanden som veninder og ikke som kærester. Så det jeg vil sige med det er, at du ikke er unormal fordi du har prøvet at kysse med din veninde. Du fortæller at du er kristen og har forsøgt at bede til Gud, men at det ikke har hjulpet. Jeg kan ikke vide det, men jeg tænker nu, at din Gud nok gerne vil tilgive dig.
Jeg fornemmer at det, der er det sværeste for dig måske er, at du har gjort noget som du egentlig ikke havde lyst til. Er det mon rigtigt forstået? Måske syntes du, at det var en sjov leg, men den gik på en måde for vidt for dig. Din veninde har det åbenbart ok med det, og det er der jo heller ikke noget galt i. Men jeg synes at det er godt, at du kan mærke, hvor din grænse går. For det betyder at næste gang du vil blive udfordret på dine grænser, så kan du måske bedre mærke hvor den går og så sige nej. Det er noget alle mennesker skal lære, og jeg tror også at de fleste mennesker har prøvet noget som gik over deres grænser - noget som de fortrød, at de fik gjort. Måske kan det hjælpe dig at sige til dig selv: "Nå, så ved jeg hvor min grænse går, det vil jeg prøve at lytte til næste gang jeg oplever noget lignende, så det ikke sker for mig igen".
Måske kan det hjælpe dig at sige til din veninde, at du har lært at din grænse går ved at kysse med hende. Det vil du ikke prøve igen. Så får du sagt fra og samtidigt kan det måske hjælpe dig til at slippe det, og tilgive dig selv, at du kom til at gøre noget du ikke havde lyst til.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.