Brev
kristendom
Hej
jeg er en pige på 11 år
og jeg er den eneste i min klasse der er kristen og derfor bander jeg ikke og det er der mange af de andre der driller med og så bliver jeg selvføgelig ked af det.
Vis der nu er en fra klassen som har fundet et nyt ord på engelsk og jeg så spøger hvad det betyder så siger de:Ej viste du ikke det på en rigtig ond måde og så griner de og så har man jo ikke lyst til at være sammen med dem.
Der er også en dreng i klassen som på et tidspunkt gik ind til den anden klasse og det endte med at han kvaldte en af drengene der inde men der skete ikke noget heldivis.
Men jeg kunne godt tænke mig at jeg kunne få lidt tip til hvad jeg skal gøre.
Hilsen J.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J på 11 år,
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet. Det lyder ikke til, at det er rart at være i din klasse lige nu. Det er et flot mod, du viser ved at skrive til os, jeg tænker, at der helt sikkert er andre i din klasse, der ikke føler sig godt tilpas, men de har ikke haft det samme mod som dig til at bede om råd eller hjælp.
Du skriver, at du spørger, hvis ikke du helt forstår, hvad der bliver sagt. Det er sejt, at du spørger! Jeg kan godt forstå, det er svært, når du bliver grinet af, men mon ikke der er andre i din klasse, der ikke er helt er med på hvad ordene betyder, men bare ikke siger det?
Jeg kan godt forstå, at det føles utrygt, at en fra en anden klasse har oplevet at være tæt på at blive kvalt af en fra din klasse, og at du oplever, der ikke er voksne, som tager ansvar og gør noget ved det. Men tror du, at dine lærer ved, hvad der sker, når de ikke er der? Tit er det sådan, at det er svært for en lærer at vide alt, hvad der sker, specielt hvis det forgår i frikvarteret.
Det er lærerens ansvar at skabe en tryg skole, hvor der er plads til alle, både dem der bander lidt, og dem som ikke gør. Men det er vigtigt, at læreren ved besked, så de kan handle på at noget er galt, eller at der er ved at komme en dårlig trivsel i klassen.
Er der en lærer på skolen, som du er tryg ved, som du kunne snakke med om, hvordan du oplever at gå på skolen lige nu, for det er ikke i orden, at det er, som det du beskriver. Måske kan du få din mor eller far til at hjælpe med at snakke med læreren, så skolen bliver opmærksom på, at der et problem. Tit er det sådan, at der er mange andre børn i en klasse, der også kan føle sig dårlig tilpas med trivslen, men de har ikke det samme mod som dig. Det mod skal du holde fast i og få snakket med skolen, så du kan blive glad for skolen og din klasse. Det fortjener du!
Hvis du synes, det er lidt svært at få det fortalt, kan du måske vise læreren eller dine forældre dit brev til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en lidt svær snak, hvad tænker du mon om det?
Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en voksen og måske få lidt flere råd.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen