Brev
Konstant i sorg…..
Hej BB
Tusind tak for en god brevkasse, som også virker på mobilen 🙂
Jeg er virkelig ked af det hele tiden. Jeg kan ikke lade være med at græde. Både når jeg hjemme, i skole og andre steder. Og det lidt iretterende når man sidder ved siden af ham man er lidt lun på. Og så begynder tårende bare at strømme ned af kinderne….
og det er forde: For ca. et halvt år siden var det sådan at jeg havde en bedste bedste veninde. Fra 1. klasse var vi sammen fra vi fik fri fra skole og til vi skulle spise og fra vi havde spist til vi skulle i seng (hver dag). Men så lige før sommer ferien fik vi at vors skole skulle slåes sammen med en anden skole. Vi fik de to nye klasse lister og mig ogmin veninde skulle IKKE i sammen klasse :'(
Sommer ferien gik og min veninde begyndte ikke at ville være sammen med mig mere. Jeg troede at det var mig der var nohet galt med, men jeg fandt hurtigt ud af at det var forde at hun havde fundet sig en ny bedste veninde. Til min fødselsdag blev det ikke så meget som et “tillykke med fødselsdagen!!!” siden har vi ikke talt sammen..
og jeg har lyst til bare at gå hen til hende og sige: vad fanden har jeg gjordt galt din kælling!!! Men det vil jo aldrig gå…Nu har jeg heldivis fundet tre nye gpde veninder og de forstår godt min sorg, men ingen kan stoppe mine tåre og ingen kan teøste mig helt. Kun min gamle bedste veninde….
Hilsen pigen i sorg.
PS. Hvis der er stave felg er det forde at mine øjbe er fulde af tåre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev, hvor er du bare god til beskrive, hvordan det er at være dig. Det er da bare en rigtig sørgelig historie om to veninder, hvor alt er godt og så på grund af noget så voksent som en skolesammenlægning, så mister I hinanden, øv hvor er det bare ærgerligt. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det og samtidig forvirret over hvad der skete, siden I nu slet ikke snakker sammen.
Det behøvede måske ikke være så sort og hvidt – altså at I enten er sammen hele tiden eller slet ikke... Måske kunne I havde været rigtig gode veninder, men samtidig have nye veninder i hver jeres klasse?
Jeg tror, du har ret i, at der ikke nødvendigvis kommer noget godt ud af og gå hen og spørge hvad du har gjort galt, for du har garanteret slet ikke gjort noget galt... Måske har din veninde været spændt på at starte i den nye klasse, og hun har måske haft brug for at ”sikre” sig nogle veninder inden skolestart, kunne det hænge sådan sammen?
Samtidig lyder det som om jeres venskab bare er gledet ud, uden I har fået talt om det, er det rigtig forstået? For så tænker jeg, at det kan være en god idé at du enten ved at spørge hende eller skrive til hende, fortæller hende at du savner hende og du har lyst til at I kunne begynde at være sammen igen ind imellem – og spørge om hun måske også har lyst til det? Og hvis ikke, ville det måske også være rart med et svar, hvorfor hun ikke har lyst til det?
Jeg håber selvfølgelig for dig, at hun også har savnet dig og har lyst til I skal ses igen, men hvis det nu ikke er sådan, så tror jeg stadig at du på sigt, vil føle en form for lettelse over at have fået spurgt hende og fået et svar. Så bliver det en afsluttet ting, som man stadig godt kan være rigtig ked af, men så behøver du i hvert fald ikke gå og vente på at det bliver anderledes eller undrer dig over hvorfor det er sådan... Måske bliver det også nemmere for dig at tænke på hende som en dejlig veninde, du havde engang og huske alle jeres gode timer, som dejlige minder.
Jeg tror, at mange mennesker oplever at miste bedste venner eller kærester, som gør ondt helt ind i hjertet og som du beskriver, kan medføre at man er så ked af det, at man kan have svært ved at styre sine tårer. Og det er benhårdt mens det står på, men måske er det også en påmindelse om at du har oplevet noget virkelig værdifuldt og dejligt, siden det gør så ondt at miste det. Hvis det nu havde været et ligegyldigt venskab, så ville du måske heller ikke være så ked af det nu..?
Hvis du har overskud til at give det en chance og spørge hende, om hun kunne have lyst til at ses en gang imellem, så tror jeg lige meget hvilket svar du får, at du vil opleve, at du langsomt bliver mindre ked af det, og det lige så stille kommer lidt på afstand...
Hvis du ikke får et positivt svar fra hende, så må du være stolt af dig selv for at have turdet spørge! Og så er det måske godt, hvis du kan nyde dine nye veninder og give dem al den gode energi og omsorg, du bærer på.
Jeg håber, du snart oplever dage uden tårer.
Og mange tak for de søde ord, det er godt at høre, at du kan bruge BørneBrevkassen.
Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.