Brev
Konflikter med veninden
Hej BørneTelefonen
Vi er to Veninder der skriver dette brev sammen, og en veninde vi har leget med får ca. et år siden, er nu kommet over til os og sagt “ka vi lige snakke sammen”
i staten var det fint nok, men nu er det virkeligt blevet irriterende for den der altid sidder tilbage, men det er hun heldigvis stoppet med,
men så begyndte hun at sige mange ting som virkeligt har såret os begge, vi gider virkeligt ikke lege med hende mere.
Vi har prøvet at snakke med vores lære, men det viser ingen forandring.
Vi prøver hele tiden at snakke høfligt til hende men…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at I to veninder skriver. Jeg kommer til at tænke på jer, som to stærke veninder, der har forsøgt at finde en løsning. Det siger mig, at I er fulde af mod til at få løst tingene på en god måde.
Det kan virkelig være vanskeligt med venskaber til tider. Man er som veninder/venner meget tætte på hinanden, og man kan være meget følsom i sine teenageår. Venskaber betyder ekstremt meget, så når de ikke “går godt”, vil det bestemt fylde meget, som I oplever nu.
Oftest kan man mærke en afvisning og negativ kemi imellem sig selv og sine veninder/venner. Man får måske ikke snakket ud og fortalt hinanden, at det man lige sagde og gjorde, måske ikke var ment så ondt, som det blev til. Eller også har man måske fået såret sin veninder/ venner, uden at man er klar over det.
Derfor er det så vigtigt, at man er åben og ærlig omkring, hvordan man er blevet såret, som I skriver. Jeg ved godt, at I har forsøgt at snakke med hende. Nogle gange bliver man nødt til at sige tingene flere gange.
Mit råd til jer er, at I, selvom I er trætte af hende, holder fast i respekten for hinanden og fortæller hende, hvordan hun har såret jer. Fortæller hende, at I har brug for en pause.
Det er også vigtigt, at man kan tilgive hinanden. Det betyder ikke, at man skal være veninder. Men det er vigtigt for hende, som står lidt alene, at I alle har tilgivet og kan komme videre.
Dig og din veninde kan prøve at øve jer på hinanden. Hvad vil I sige til hende. På den måde kan I mærke, hvordan det fungerer bedst at snakke med hende. Måske lyder det fjollet, men jeg ved fra andre, at det kan være rigtigt godt lige at mærke på sig selv, hvordan det er at være i sådan en svær snak. Derfor tænker jeg, det kunne være en ide for jer. Hvad mon I tænker om det?
Til sidst vil jeg sige til jer. At det er super sejt, at I har taget fat i jeres lærer. Kunne I ikke snakke med jeres lærer igen og fortælle, at der ikke er nogle forskel, og at I gerne vil have noget mere hjælp. Man kan sige, at det er for at passe på jer alle tre, at I ønsker voksenhjælp.
Måske sidder der flere i jeres klasse, der oplever det samme. Det er supervigtigt, at læreren hjælper med at få stoppet en dårlig klassekultur. Faktisk er det også jeres lærers pligt at sikre at alle børn har det godt og trives i klassen!
Håber, I holder fast i jeres mod og gode stil med at få løst jeres problem på en respektfuld måde for alle – I er seje.
I kan altid ringe til BørneTelefoen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med jer.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen