Brev
konfimeres
hej børnetelefonen
jeg skriver ind til jer fordi jeg står i noget være drama
det er fordi jeg skal konfirmeres om lidt og da jeg næsten lige har flyttet skaljeg konfirmeres i 7 og på min gamle i 8 så mine venner kan komme med til min
men må kun invitere 10 personer
jeg har valgt dem men nu for jeg MEGET hate fordi jeg ikke har inviteret mine andre venner og har forklaret jeg kun må invitere 10 og det var dem jeg klinget bedst med og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for der er ca. 5 personer der begyndte og græde fordi de ikke er blevet inviteret og mange har hatet på mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev.
Det lyder virkelig til at være blevet noget drama. Og hvor er det ærgerligt oven på noget, der ellers skulle fylde dig med spænding og glæde.
De klassekammerater, der reagerer sådan (altså med tåre og 'hate'), gør det nok, fordi de er kede af ikke at være inviteret. Og det er jo nok fordi, de synes rigtig godt om dig.
De er måske også bange for at gå glip af noget. De er bange for, at de 10 andre oplever og får noget sammen, som de ikke er en del af. Så det 'hate' du oplever er nok en frustration over at gå glip af noget og være fravalgt. Men der er alligevel slet ikke ok.
Lige nu er det blevet et alt for stort drama, som du skal have hjælp til at få stoppet. Du har jo SLET ikke gjort noget forkert. Tværtimod har du gjort dit allerbedste. Det er bestemt ikke let at vælge 10 ud og så samtidig skulle vælge andre fra. Det har sikkert ikke været særlig rart for dig at skulle gøre det.
Jeg synes, du skal tale med dine forældre. De vil kunne hjælpe dig med at tale med de 5, som ikke kan komme med. Hvis de fx skriver til dem og deres forældre og forklarer situationen, tror du så, der kan komme lidt ro på?
Det kan også være, at du kan få lov til at holde en efterfest, hvor alle dine venner inviteres med? I indbydelsen til festen kan du måske skrive, hvor ked af det du var over ikke at måtte invitere alle med til din konfirmation.
Hvis dine 5 venner fortsætter med at være meget sure og ked af det og udsætte dig for hate, så er det super vigtigt, at du får de voksnes hjælp. Og særligt, hvis det her er noget, der også foregår på de sociale medier. Overvej fx om dine nye eller gamle lærere også kan hjælpe dig.
Jeg håber, du får en rigtig god konfirmation. Sikke en luksus at kunne have så mange venner med til sin konfirmation. Jeg håber, det bliver en fantastisk dag for dig.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen