Brev
Kan ikke sige nej?
hej
Her under corona har jeg været meget sammen med en af pigerne fra min klasse det skal lige siges at det altid er hende der spørger om vi skal være sammen.
Nå men jeg kan ikke sige nej selvom jeg ikke rigtig har lyst fordi jeg er bange for at hun bliver ked af det. Tit når vi ses er det en hel dag hvor vi sidder på teams og laver skole sammen og det bliver ofte flere dage om ugen.
Det er ret trættende fordi jeg faktisk hellere vil være alene.
Og jeg vil meget hellere være sammen med mine mere tætte venner end hende. Så når jeg er sammen med hende bliver jeg irriteret men alligevel spørger hun mig hele tiden.
Hvorfor spørger hun mig?
Hilsen hende der ik kan sige nej
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at det kan væres svært at være i din situation.
Du virker som et rart og omsorgsfuldt menneske, der tænker meget på hvad andre har lyst til og du ønsker ikke, at nogle bliver kede af det – og derfor er det svært for dig, at sige nej. Det kan især være svært at sige ”nej” til én fra ens klasse, hvilket du også oplever. Der er rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, mens der har været corona.
På denne side kan du se videoer og få råd fra andre børn og unge: https://bornetelefonen.dk/coronavirus/
Der er mange børn, der føler sig ensomme under corona og det kan være pigen fra din klasse er en af dem. Og derfor spørger hun måske meget mere om i skal ses end hun plejer. En idé kunne være, at i en gang i mellem sås flere ad gangen. På den måde for du både set dine bedste venner, du slipper for at sige ”nej” og pigen fra din klasse skal ikke føle sig udenfor.
Det lyder til at noget af det, som du synes er trættende er når det er hele dagen i skal være sammen. En anden idé kunne være, at du starter med at blive bedre til, at sige, at du kun kan være sammen 1-2 timer ad gangen? Så oplever du måske hende heller ikke så trættende og du får både tid til, at være alene og være sammen med dine andre venner.
Du kunne også prøve at øve dig i, at du forslår hvad i skal lave sammen? Så i kan lave noget du synes er sjovt sammen – så går tiden også altid hurtigere – og det kan være hun alligevel kan være sjov at være sammen med. Hvem ved om i på den måde kunne blive rigtig gode veninder?
Man kan få helt ondt i maven og blive bange for at gøre den anden ked af det – ved at sige nej. Men i sidste ende kan det også være, at det er dig, som det går ud over. Det er dig, som bliver irriteret og træt af, at være sammen med hende, og lyder til at du bruger en masse dårlig energi på hende. Du skal vide at det altid er okay at sige nej. Du skal passe på dig selv – og det må andre acceptere.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd. Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive et brev til os igen.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen