Brev
Kan ikke glemme det..
Kære BB
Jeg er en pige på 10, som har denne her hemmelig som jeg nok aldrig kommer til at glemme.
For ca. et halv år siden, har jeg løjet om at jeg skulle flytte, men det skete aldrig. Jeg hørte noget med mine forældre snakke om vi skulle flytte, men de var ikke helt sikre om vi skulle flytte. Jeg troede på det, og sagde det til alle mine venner og veninder, og selvfølgelig troede de på mig.
Jeg fandt så ud af jeg ikke skulle flytte alligevel, jeg var lidt ked af det, for jeg havde sagt det til mine venner og veninder. Og der gik et stykke tid og jeg fik det aldrig sagt til dem, vidste heller ikke hvordan jeg skulle sige det.
Der gik et stykke tid og jeg skulle flytte (men det var selvfølgelig en løgn) Da jeg så kom hjem fik jeg helt vildt ondt i maven, jeg begyndte også at græde, men sagde ikke noget om hemmeligheden til mine forældre..
Vi havde så ferie og jeg sagde til Gud “please jeg vil flytte vil du ikke hjælpe mig Gud?”, da ferien var slut havde jeg en undskyldning til min lære hvorfor jeg ikke flyttede alligevel, hun troede på det, men er ikke sikker.
Mine venner og veninder så mig, men de var ikke glade:( Jeg var virkelig ked af det.. Mine venner og veninder, fandt ud af jeg løj. Men sagde nej til det.
Men nu har jeg det godt, og jeg tror alle har glemt det med at jeg skulle flytte. Men jeg tænker hele tiden på det, især når jeg skal i seng. Og jeg får virkelig ondt i maven…
Vil du ikke nok hjælpe mig BB?
KH pigen på 10;(
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit meget fine brev. Hvor er det godt, at du reagerer på, at du får ondt i maven. Det er vigtigt at der bliver gjort noget ved det, når man har det sådan. Jeg kan også godt forstå at det stadig fylder meget i dig, selvom alle andre har glemt det.
Jeg synes, at du skal snakke med dine forældre eller lærer om det. Jeg tror, at det ville kunne hjælpe på din ondt i maven.
Du kunne sige, at du hørte de talte om at flytte. Du troede, at I skulle flytte og fortalte det i skolen - fordi du glædede dig så meget til at flytte. Men at du nu ved, at du nok har misforstået det og nu tror dine veninder, at du har løjet.
Det er også godt, hvis du også siger, hvor svært det er for dig at fortælle dine veninder, at du ikke skulle flytte alligevel og du har brug for dine forældres hjælp til at få det sagt. Det kan være, at de kan snakke eller skrive til din lærer. Så din lærer kan hjælpe dig med at snakke med de andre i klassen. Vil det være en idé, der kan hjælpe dig?
Jeg tror, at din ondt i maven ville forsvinde hvis du ikke havde din hemmelighed helt alene. Men at du får talt om den misforståelse, der skete omkring flytning.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, så kunne det være at du kunne fortælle eller skrive det til din klasselærer? Jeg tror, at din lærer kan forstå, at der er sket en misforståelse og du har brug for hjælp til lige at I får snakket sammen i klassen. Det tror jeg vil lette dig og hjælpe dig af med mavepine og at du er ked af det.
Jeg håber meget at mine råd vil kunne hjælpe dig til ikke at have ondt i maven mere, for det skal du ikke gå og have.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen