Brev
kærlighed
hej BB
jeg er en pige på 12 år og jeg heder m… jeg har et lille problem men det går mig alligevel meget på for et år siden sagde jeg til min bedste veninde at jeg ikke ville være bedste venner mere men ny fortryder jeg det meget vil gerne blive bedste veninder med hende igen men hun har fået en ny bedste veninde men hun taler lidt dårligt om hendes nye bedste veninde så jeg tror måske hun vil sige ja til mig til at blive det igen men hvad skal jeg gøre og er det rigtigt at jeg spørger hende når nu hun har fået en ny bedste veninde
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Øv det lyder til, at du er kommet i lidt af et dilemma. Skal du spørge din tidligere bedsteveninde, om hun vil være bedsteven med dig igen, selvom du ved, at hun har en anden bedsteveninde..?? Eller skal du lade være..??
Jeg ved ikke, hvor meget ordet bedsteveninde betyder for jer, men måske var det en ide ikke at bruge den betegnelse så meget..? Måske er selv ordet med til at gøre det lidt mere "farligt" at genoptage venskabet, fordi det lidt kommer til at virke som om, man hugger venner fra hinanden..?
Jeg ved det ikke, men kunne det tænkes, at det ville løse problemet, hvis I omtalte jeres venskab på en anden måde, men som stadig signalerede, at I er rigtig gode venner?
Fx tænker jeg på, om du måske kunne sige til hende, at du savner at være helt tæt på hende, at du har fortrudt, da du sagde, du ikke ville være bedsteveninde med hende mere, og at du håber, I igen kan blive rigtige gode veninder..? Ville det give mening for dig? På den måde tror jeg ikke, det vil lyde som om, du er ude på at "stjæle" hende tilbage igen - men samtidig ville du få sagt ret klart, at du sætter meget pris på hende...
Jeg tænker nemlig, at der så let kan komme nogen i klemme, hvis der kun er plads til én bedsteveninde.
Hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om dit dilemma, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Knus fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.