Kærester og veninder

Hej Børnebrevkasse,

Jeg er en piger der går i folkeskole, i 6 klasse. Jeg klare mig godt og mine venner er rigtig søde. MEN… Jeg kan godt føle mig rigtig meget alene og forladt alligevel. Mit problem er, at alle pigerne i min klasse, har eller har haft rigtig mange kærester. Al snakken i pigegruppen handler om kærester. Der kan jeg ikke være med fordi jeg aldrig har haft en kæreste, fordi jeg føler mig alt for ung.

Jeg får hele tiden at vide af de andre piger, at jeg ikke kan være med i deres samtaler og gruppe, fordi jeg aldrig har haft en kæreste. Det bliver jeg rigtig ked af, for jeg kan se at de sidder og ser på mig mens de snakker, og jeg tror at de bagtaler mig.

Forleden dag hørte jeg nogen af dem sige at, det bare var forlatterligt af mig, ikke at have haft en kæreste. de sagde også at de godt kunne forstå drengene, at de ikke gad at have en som mig, fordi de syntes jeg var en nørd. Jeg blev rigtig ked af det og føler mig vildt meget udenfor og bagtalt. De få venner jeg har går ikke på skolen. Jeg har prøvet at sige det til pigerne, men de er ligeglade.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Først vil jeg lige sige, at det er rigtig rart at høre, at du klarer dig godt og har nogle søde venner. Det er et godt udgangspunkt at have med sig.

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af den måde, de andre piger behandler dig på. Vi mennesker er flokdyr fra naturens side, og det ligger dybt i os, at vi har behov for at være en del af fællesskabet og gruppen. Vi har brug for at blive set og hørt, og mærke at nogen har brug for os og lægger mærke til os. Og jeg tænker, at det måske er det, der gør dig ked af det lige nu, at du føler dig udenfor det fællesskab, som du egentlig gerne vil være en del af... Er det rigtig forstået?

Vi er ofte en del af flere forskellige fællesskaber, hvoraf vi selv vælger nogle af dem, og andre er det lidt tilfældigt med. F.eks. hvem man går i klasse med er lidt tilfældigt og måske derfor heller ikke et fællesskab, hvor man synes lige godt om alle. Hvorimod dine venner udenfor skolen er et fællesskab, du selv har valgt og måske derfor passer bedre i? Tror du, det hænger sådan sammen?

Er der lidt en tendens i pigegruppen til, at man skal være på en særlig måde for at passe ind? For eksempel det med, at man har prøvet at have en kæreste..? For det kan nogle gange være lidt svært at skulle passe ind i noget, der måske ikke er det mest naturlige for én selv. Og sådan lyder det lidt til med dig lige nu..? At du ikke har lyst til at have en kæreste, bare fordi de siger det. Du har selv en mavefornemmelse af, at du ikke er klar.

Det er da så flot, at du er i stand til at mærke efter dine egne behov og stå ved dem. Måske er der nogle af de andre, som har det på samme måde, men som bare ikke tør stå ved det... Det er så vigtigt, at man kan mærke sine egne behov og grænser og ikke føle sig presset af andre til at overskride dem. Måske synes de, at det er dig som er anderledes nu, men det kunne jo også være, at der faktisk var nogle af drengene, der synes du var mere interessant, fordi du ikke var lige så nem at blive kæreste med som de andre... Kan du følge mig? Så du måske kunne ende med at blive den specielle, men på den rigtig gode måde...

Det er aldrig rart at føle, at andre taler om én bag ryggen. Og slet ikke hvis man ind imellem hører lidt og begynder at tænke over, hvad de mon ellers siger... Men selvom man en eller to gange har hørt dem sige noget om én selv, så behøver det ikke betyde, at de taler om én, hver gang de kigger rundt eller taler stille. Nogen gange skal vi måske passe lidt på, vi ikke kommer til at gøre det, der egentlig bare er et gæt, til en sandhed. For vi kan jo faktisk ikke vide, hvad de taler om, når vi ikke kan høre dem, selvom de kigger over på os. Du har så overhørt dem forleden dag, og det kan jeg godt forstå, har gjort dig ked af det. Du siger, at du har prøvet at sige det til dem, men at de var ligeglade... Det gør det heller ikke nemmere for dig, hvis du føler, at de ikke reagerer på og respekterer det, du siger.

Jeg tænker lidt, om der mon er én af dem, som du taler bedre med end de andre? Hvis der er det, kunne det så være en mulighed at tale med hende om, hvordan det påvirker dig, at de taler om dig på den måde? Og måske være nysgerrig på hvorfor det er så vigtigt for dem, at du ikke har haft en kæreste... Kunne de egentlig ikke være ligeglade og måske glæde sig over, at du så ikke er en konkurrent til dem? Det kunne måske mindske din følelse af at være alene, hvis der var én af pigerne i klassen, du følte dig lidt tættere på.

En anden mulighed er måske at tale med dine venner udenfor skolen om det. Måske én af dem kunne have et godt råd, eller måske er der en, som har oplevet noget lignende? Nogle gange kan det hjælpe rigtig meget bare at få sagt sine frustrationer højt og mærke, at der er en, som lytter til det, man siger.

Hvis du har mod på det, kunne det måske være en idé at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og med hjælp fra rådgiveren få nogle råd til, hvordan du eventuelt kan tale med pigerne fra klassen om, hvordan deres snak påvirker dig.

Jeg tænker, at det måske egentlig ikke er så vigtigt, om du har haft en kæreste eller ej lige nu. Det væsentligste er måske at prøve af, om der er en af pigerne i klassen, du kunne opbygge et tættere venskab med, for så tænker jeg, at det kan blive nemmere for dig at være i den store gruppe. Kan du følge mig i det?

Måske har du fået lidt inspiration at gå videre med? Men det vigtigste er at huske på, at det er meget sejt af dig at holde fast i, hvad du selv synes og ikke lade dig presse af de andre. Det er en meget stærk egenskab at have med sig. Og lige pludselig vil du også føle dig klar til at prøve det med kærester..

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.