Brev
Kære BB
Jeg har nogle problemer. Det er med mig og min BV her kommer det.
Kære BB. Mig og min bv er blevet uvenner. og vi har kendt hinanden lige siden dagpleje, og vi går i klasse sammen lige siden 0. Og vi har 2 piger i klassen som hedder c og a. Mig og L har aldrig har kunnet lide dem men nu har de forandret sig og det skete i 3 klasse de blev lige som os men jeg ved ikke om det var med vilje eller om det bare kom. Vi blev meget gode venner med dem, også i 4 til 5 klasse.
Så blev L helt som om at hun ikke kendte mig hun blev snopet og det var efter at vi blev venner med A og C. A ville have at vi skulle holde et løfte om at vi aldrig ville komme sammen med en der hedder j, også slo a op med J, Også et år efter spurgte j mig om jeg ville komme sammen med ham, Jeg sagde at jeg tænkte over det, også skrev jeg til an om det var ok, også sagde hun at det var mit eget vald om jeg ville have j eller om jeg vil have et venskab, jeg sagde til a at jeg ville have venskab men at vi næsten ikke havde noget fordi at de lader som om at de ikke kendte mig.
Også kom jeg samme med j også blev de bare så sure på mig at de sagde mine hemmelighedder til andre, også slo jeg op med ham også var de ikke sure på mig mere. Også lige pludselig gad ikke ikke kende mig mere og ikke snakke med mig mere, og jeg blev så ked af det at jeg sagde det til min mor at L ikke gider mig mere og hun var jo min Bedste ven, også efter min mor og l’s mor havde snakket samme om det så sagde l at hun ikke var sur på mig mere også næste dag var hun bare nærtaget og gad ikke snakke med mig også gad hun ikke sakke til mig i et halvt år og hun gider stadig ikke snakke med mig.
og nu er jeg kommet sammen med J for nu hvor jeg ikke har noget med dem at gøre mere så må de da bare være lige glad. Men jeg savner l og hun gider ikke svare mig på noget so helst og min mor har snakket med hendes mor 7 gange og der skete ikke noget, og jeg savner l meget og jeg vil ikke miste min bedste ven for ever, og det er a skyld for hun prøver at få mig og l væk fra hinanden og det er så lykkes og l kan ikke se det, og nu skal a bare bestemme alt hvad L og jeg skal snakke om.
Og jeg har kigget alle mine gamle beskeder igenem og jeg begynder at græde vær gang jeg tænker på det og jeg er bare den der ensome pige i klassen som kun går sammen med drenge og har mistet sin bedste veninde håber i kan hjælpe
hilsen C******
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C****** - pige på 12 år,
Når jeg læser dit brev kan jeg godt forstå, at du synes det hele virker svært. Jeg tænker, at det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen, for jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Du fortæller, at dig og L har været bedste veninder siden dagplejen, men at der de sidste par år er kommet to andre piger fra klassen i mellem jer, og at i sær måske den ene pige (A) dominerer og bestemmer (f.eks. hvem man må være kæreste med) - Mon det er rigtigt forstået? Du skriver også, at du føler dig ensom, og at du savner L.
At have én bedste veninde kan være skønt, trygt, sjovt og rart. En bedste veninde man deler alt med, og som man laver mange ting sammen med. Men det kan også føre til ensomhed, hvis forholdet til ens bedste veninde måske pludselig forandrer sig eller stopper. Det kan føles som en stor sorg at "miste" en veninde. Alt det man havde sammen er pludselig væk, og man føler sig meget alene - Måske det lidt er sådan, du har det..?
At veninde forholdet forandrer sig, kan der være mange grunde til... Man kan vokse fra hinanden - få forskellige interesser og holdninger til ting, den ene kan gå i puberteten tidligere end den anden og på den måde måske få andre interesser i form af lysten til at få en kæreste osv. Eller det kan som i dit tilfælde skyldes, at din veninde L har fået øjnene op for andre piger i klassen og på den måde måske ubevidst er kommet til at vælge dig fra... Kan du mon følge mig..?
Jeg tænker, at det kan være meget sårbart kun at have én veninde...
Du fortæller meget fint, at du har fortalt din mor om, hvordan du har det, og at din mor har prøvet at støtte dig ved at tale med L's mor. Jeg tænker, at det må være dejligt at have en mor, du kan snakke med, og som støtter dig. Men det lyder desværre ikke lige umiddelbart som om, at det har hjulpet...
Mon du har prøvet at tale med din lærer om det - en lærer du har tillid til..? Måske kunne du (og din mor) tale med din lærer om, hvordan han eller hun bedst kan støtte dig i at få nogen (andre) gode venskaber i klassen.
Det er nemlig sådan, at ens lærere ikke kun skal støtte ens faglige udvikling, men også ens sociale udvikling. Så hvis der f.eks. er en elev i en klasse, der ikke trives, så skal læreren støtte og hjælpe den pågældende elev.
Jeg kan forstå, at du både har prøvet at tale med L og at sende sms'er til hende - uden held. En mulighed kunne også være, at du prøver at skrive og sende et brev til din veninde L - et brev hvor du fortæller, hvordan du har det, og hvad det er, du savner ved jeres venskab.
Det er ikke sikkert, at det forandrer noget (?), men jeg tænker, at du på den måde viser hende, at du stadig gerne vil hende. Måske vil det for dig være en god måde at afslutte jeres venskab på, således at du kan åbne op for andre veninder og nye venskaber..? For jeg tænker, at du måske ubevidst kan komme til at lukke af for andre piger i din klasse, parallelklasse, i din fritid - piger som gerne vil dig og dit venskab - Kan du følge mig..?
Du fortæller ikke noget om de andre piger i klassen. Men kunne du måske prøve at blive lidt nysgerrige på, hvem de er..? Måske I kunne gå til noget sammen i jeres fritid..? Ofte er det nemlig sådan, at man kan få mange gode veninder og venner gennem ens fritidsaktivitet, idet man jo deler den sammne interesse, og dermed som udgangspunkt har noget at tale sammen om.
Du er meget velkommen til at skrive tilbage til BørneBrevkasssen eller at ringe på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en af vores dygtige rådgivere der. Måske de kan give dig nogen andre gode råd.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.