Jeg vil ud af det!

Hej BB

ja jeg er en pige på 13 og har det rigtig dårligt i skolen

altså det er ikke sådan at nogen driller mig men jeg har min bedste veninde og den her anden veninde.. dem har jeg det rigtig dårligt med.. altså jeg bliver det tredje hjul altså jeg bliver altid skubbet væk og hvis jeg så endelig kan gå med min bedste veninde kommer hende her den anden og skubber mig væk

så vi er en lille grupper på 3 og det er et dårligt tal men så kom der en til med i gruppen og jeg bliver stadig holdt udenfor

lad os kalde min bv a den ene veninde b Og den nye c

så begyndte a at snakke mere og mere med c så nu blev b også holdt udenfor ligesom mig og selvfølgelig begynder mig og b så et snakke mere sammen og blive endnu bedre venner (Det skal lige siges at mig og B har kendt hinanden siden børnehaven)

Så her forleden skulle vi have nye pladeser og der skete det fantastiske at vi selv måtte lave pladser hvis vi så kunne blive enige og DER blev jeg utrolig nervøs for jeg troede jo nemlig at a ville side ved siden af b eller c og så kunne jeg sidde helt tilbage alene og at den anden så ville finde en anden at sidde ved siden af

så skete der så det fantastiske og overraskende at b kom over op spurgte MIG om vi skulle side sammen og jeg blev bare så glad og lykkelig inden i for jeg havde jo troet at jeg skulle komme til at sidde helt alene… også bliver det jo så aftalt at a og c skal sidde sammen.. også da c er gået kommer a over og siger at hun hellere vil side ved siden af mig… jeg bliver vildt overrasket og spørger hvorfor.. også får jeg det svar der gør mig ked af det og får mig til at føle at jeg bare bliver udnyttet at hun ikke vil sidde ved siden af c fordi at hun har dårlig ånde!….

men jeg er så begyndt at gå sammen med nogle andre lad os kalde dem D, E, K, og lidt med en vi kalder L og dem er jeg rigtig glade at gå sammen med altså min første grupper er sådan rimelig populær og det er den anden ikke så altså det typiske som i en skolefilm er at med den første… er jeg en af de onde… og det kan jeg ikke lide at være og jeg er en af de gode med den anden og det syntes jeg er så fantastisk..

så jeg er rigtig glad for at gå med den anden gruppe det er bare det at hvis jeg så har gået med den anden gruppe i 2 dage eller sådan noget.. så opdager de pludseligt at jeg ikke er der og så følger de med og siger at jeg skal komme med.. og her er det min bv der er lederen så jeg kan jo ikke bare sådan sige nej.. og hvis jeg så siger nej.. så følger de bare efter!

og jeg ved godt at det er lidt ondt.. men hvordan slipper jeg af med dem??

det lyder hårdt men jeg vil ikke være ond mere og jeg vil være glad når jeg komme hjem fra skole og ikke sætte mig op på mit værelse og begynde at græde..

jeg tror også at min bv tror hun ejer mig.. at jeg kun er der for hendes skyld og ellers ikke har et liv!!!

og nu er de ved at K med over og jeg tror heller ikke at hun vil være der men så bliver jeg endnu mere erstattet

jeg har snakket med min lærer om det og mine forældre har også prøvet at hjælpe mig

så hvad skal jeg gøre?

Undskyld hvis det blev langt, og tak på forhånd

Hilsen den fortvivlede

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
I dit brev fortæller du, om konflikterne mellem pigerne i din gamle gruppe, hvor du tit har følt, at du kommer i klemme, og hvor du føler dig ”ond”. Det er ikke rart.
Derfor synes jeg, det er super godt gået af dig, at du nu har fundet en anden gruppe, hvor du føler dig accepteret og føler, at du er en af de gode. Du er på rette vej! Du kan være stolt af dig selv!
Du har allerede snakket med din lærer om problemerne blandt pigerne, og jeg vil foreslå, at du gør det igen, så du forhåbentlig får løst problemet med din bv. Måske skal din lærer tage en snak med jer to, hvor hun hjælper jer med at få snakket lidt ud?

Selv om din bv er lederen i din gamle gruppe, har du jo ret til at vælge din egen gruppe og til at sige fra over for hende. Det er ikke ondt at gøre det, hvis du får gjort det på en ordentlig måde. Jeg ved godt, at det kan være svært, og derfor tænker jeg, at jeres lærer skal hjælpe jer lidt.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.