Brev
Jeg vil ikke viste ham.
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, som er bange for at miste sin ven.
Han er utrolig hjælpsom, og er der uanset hvor forfærdelige skæmderier vi har haft.
Vi har været kærester og bedsteven, men på et tidspunkt, skrev han at han ikke følte det samme længere. Og det gjorde da ondt, men vi er stadig sammen ved d hinanden og når vi er sammen, er vi to børn der kan gøre alverden sammen! !
Men jeg er virkelig utrolig bange for at miste ham, fordi selvom vi bare er venner, er det ham jeg vil have ved min side resten af mit liv.
Men hvordan kan jeg få ham tilbage???
Håber I kan hjælpe 🙂
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tusinde tak for dit brev.
Der er ikke noget værre end at være bange for at miste en, man er glade for og bare holder af. Det virker som om, at i har bygget noget helt specielt op. Det er bare så rart at læse.
Jeg synes simpelthen også, at det er så flot, at i har formået at blive ved med at være venner efter at i har været kærester og bedste venner. Det er ikke altid at det lykkedes.
Det værste ved at være så glad for en er, at man bliver mindet om, hvor afhængig man er af hinanden og af den man bliver, når man er sammen med den anden. Du må huske, at ingen kan tage den følelse fra dig. Når man er 16 år kan rigtig mange ting ændre sig, man skifter skole, ændre interesser og møder nye mennesker. Det gør at tiden og energien ikke altid slår til og man kan ikke være lige så meget sammen med dem, som man hele tiden har været sammen med.
Det værste af det er, at det kan være forskelligt, om man har brug for at ses eller ikke. Men man kan blive nød til at give den anden plads og sørge for at den anden stadig ses at lyst og ikke af medlidenhed. Kan du følge mig? Men det kan altid være værd at kæmpe for et godt venskab, som du gør. Har du fortalt ham om, at du er bange for at miste ham? Kunne du fortælle ham det?
En anden god møde at holde sammen er ved at sørge for, at man har nogle traditioner sammen. Du kunne for eksempel sørge for, at i har planer om at ses ude i fremtiden. Så når i ses, aftaler i hvad i skal lave næste gang i ses. Det kan fungerer for nogle, men andre kan ikke lide at planlægge en masse. Så kræver det at man sms'er, chatter og holder kommunikationen i gang løbende.
Jeg håber, at du har fået nogle idéer.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller chatte på UngeChatten her på siden.
Kærlige Hilsener
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.