Brev
Jeg vil gerne imponere andre
hej
jeg er en pige på 14 år. jeg har det tit som om at jeg skal prøve at imponere andre folk bl.a. mine venner og mine klassekammerater.
Jeg tror det er fordi at jeg bare gerne vil have dem til at kunne lide mig. Fordi jeg SÅ gerne vil have at de synes godt om mig, kan jeg ikke være mig selv.
Jeg har prøvet så mange gange at overbevise mig selv om, at jeg ikke skal prøve at imponere nogen, men jeg vil så gerne få nye venner.
Jeg har intet problem så længe jeg er sammen med min familie, for jeg ved jo at de elsker mig. jeg ville egentlig bare gerne ud med mine følelser og tanker, og så ville jeg høre om det var normalt.
hilsen en halvdeprimeret pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Godt du skriver til os. Det lyder rigtig hårdt ikke at kunne være sig selv blandt venner og klassekammerater. Jeg fornemmer at du bruger rigtig meget energi på at prøve at imponere nogen, og være en du egentlig ikke er. Det kan godt blive helt udmattende.
Du skal ikke gå alene og være halvdeprimeret, så det er godt du skriver herind. Du er god til sætte ord på dine tanker, hvilke er super flot.
Først kan jeg fortælle dig, at dine tanker og følelser er helt almindelige. Jeg taler meget tit med både børn og unge, som er optagede af, at andre skal kunne lide dem. Sådan er vi som mennesker. Vi er ligesom programmerede til at have et ønske om, at andre kan lide os.
Men nogle tænker mere over det end andre. Det lyder som om, du tænker rigtig meget på det. Når vi er så opmærksomme på, hvad andre mener om os – ja, så kan vi godt komme til at glemme os selv. Jeg ved ikke, om du også har det sådan; men mon du nogle gange glemmer, at det er vigtigt, at du passer på dig?
Jeg spørger, fordi jeg ved fra andre unge, at de godt kan få det sådan.
Men du tænker helt rigtig, når du skriver at du ikke skal imponere nogen. Det kan være svært at overbevise sig selv, men det er sejt du allerede prøver. Så er du på vej i den rigtige retning.
Dine venner skal kunne lide dig for den, du er og ikke for den, du prøver at være. Ligesom din familie elsker dig som du er, så skal dine venner også gøre det. Det er altid rart at alle synes godt om en. Desværre er det bare rigtig svært, og det kræver utrolig meget energi, hvis det skal lykkes.
Du kan prøve at vende situationen om; kan du lide alle omkring dig? Der er oftest nogle venner, man fortrækker frem for andre, og det er også helt i orden.
Det er dejligt med venner, men det er endnu dejligere, hvis du kan slappe af i deres selskab og være dig selv. Så mit råd til dig vil være at du kan øve dig på at være dig selv. For du er god nok som du er, og du skal nok få nogen venner der kan lide dig for den du er.
Hvis tankerne nogle gange vokser sig meget store, så kan det være en god idé at lave en plan. En plan så du får ro på tankerne og kan tænke positivt om dig selv. Måske du kan lade dig inspirere af denne her, vi har lavet: Ro på tankerne
Du kan også prøve at læse lidt om Mindfulness her. Mindfulness handler også om at få lidt styr på tankerne og have en opmærksomhed på dig selv – og ikke alle mulige andre.
Du har skrevet herind, så du er allerede godt i gang med at øve dig. Jeg synes, det er så flot, at du er bevidst om det allerede.
Jeg håber du vil kunne mærke at dine venner kan lide dig lige præcis som du er. Du kan sagtens imponere dine venner, med den person du er.
De bedste hilsner BørneTelefonen