Brev
Jeg ved virkelig ikke længere
Hej, jeg er en dreng på 14 snart 15.
Jeg har det godt i skolen og er meget selvsikker, men jeg har ikke mange venner. Eller jeg har vel flere venner end folk som er socialt udsatte eller sådan noget, men jeg har ikke nogen rigtigt tætte venner syntes jeg ikke. Jeg føler lidt at de venner jeg har ville være ligeglade om jeg var der eller ej, og at jeg intet betyder for nogen. Jeg har en håndfuld venner og mine bedste venner skændes jeg ofte med lige pt.
Jeg prøver at holde en god tone og være positiv, men når vi skændes vil de ikke rigtigt høre på mig. Jeg har også en flok piger som jeg er venner med, men de er sku nok ligeglade med mig. Jeg snakker med dem, men vi laver ikke rigtigt noget sammen som sådan. Jeg føler tit at livet er meningsløst, da jeg ikke har noget formål og tit er meget depressiv. Når jeg føler mig deprimeret får jeg dybe tanker om livet og om det overhovedet er det værd. Jeg har haft dybere tanker om livet i et stykke tid, og jeg ved ikke hvor meget jeg syntes det er værd. Jeg står bare op hver eneste dag for at gå i skole og kede mig, og så komme hjem og kede mig, eller spille med mine venner hvorefter vi tit kommer til at skændes.
Jeg ved ikke hvad i skulle kunne gøre ved det her, men det er et forsøg værd.
Hilsen Dreng på 14
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng
Hvor er det sejt, at du har turde skrive herind med det du føler.
Det lyder godt at du trives i skolen og føler dig selvsikker. At have følelsen af at de venner man har, ikke er særligt tætte, er noget mange går rundt med. Man kan føle at man bare er ”endnu en i gruppen”, og at det ikke vil betyde noget hvis man bare forsvandt fra vennegruppen. Sådan er det dog sjældent. Det er desværre til gengæld sjældent, man fortæller hinanden, hvad man egentlig betyder for hinanden.
Venskaber er noget der kommer og går i løbet af livet. Når man for eksempel flytter, skifter skole eller retning i livet, er der nogle venner der falder fra, og så får man nogle nye i stedet. De tætte venner der holder på lang sigt, er sjældne. Det er langt fra alle mennesker der har tætte venner. Og det er også forskelligt hvilket behov man har. Nogen har få tætte venner, andre har færre tætte, men til gengæld større kreds af bekendte. Intet er mere rigtigt end andet. Det er rigtigt, hvis man føler, at ens sociale behov er dækket.
Hvis man gerne vil have en ven som man er mere tæt med, handler det mest af alt om at bruge tid sammen med den person. Jo mere tid man bruger sammen med dem, og jo mere man begge synes det er fedt at være sammen, jo tættere bliver man. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort.
De dybe tanker som du beskriver: ”Hvad er meningen med livet, og hvad er det overhovedet værd” er noget som alle kommer til at tænke på en gang imellem. Hvis man synes tingene i ens liv går dårligt for tiden, kan det være svært at se, hvad der skal ske på lang sigt. Og hvad er meningen med det hele?
Det er desværre nok ikke mange, der kan svare helt præcist på. Jeg tror at man laver sin egen mening med sit liv. Om ikke andet, må meningen i hvert fald være at være glad, imens man lever. Derfor giver det mening at bruge tid på at finde ud af, hvad der gør en glad. Når man går i skole, kan det hele føles som at man bare genlever den samme hverdag igen og igen. Skolen er kun en lille del af ens liv. Det er altså selvfølgelig ikke den her hverdag, der kommer til at fortsætte for evigt.
Jeg tænker du måske kunne have gavn af at snakke med nogen omkring det du føler for tiden. Ved dine forældre hvordan du har det, og at du nogle gange kan blive helt depressiv og få de her dybe tanker?
En mulighed er at kontakte ”Headspace”. Headspace er åbent for alle, der kunne have brug for en at tale med om løst og fast ind imellem. Du kan vælge at være anonym, ligesom hos BørneTelefonen. Derudover tilbyder Headspace også samtaleforløb.
Man kan kontakte Headspace her.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Det er virkelig sejt du har skrevet herind. Mit bedste råd til dig er: Hold ud! Tætte venskaber tager tid at forme. Men du kan selv være aktiv i at finde nogen du gerne vil være tætte med, og bruge tid sammen med dem.
De bedste hilsener
BørneTelefonen