Jeg svigtede min bedste veninde

Hej jeg er en pige fra 6 klasse

Det hele startede med at jeg havde været væk i et halvt år og det var godt mellem os i lidt tid. Jeg ville gerne prøve at være lidt mere sammen med de populære piger og glemte lidt min bedste veninde. Jeg valdte dem i stedet for hende.

Hun har altid haft der svært med hendes far men i den periode havde hun det virkelig ikke særligt godt. Hendes far og mor er skilt og hendes far drikker tit så hun vil ikke være sammen med ham. På et tidspunkt efter jeg havde været lidt sammen med de andre ville hun ikke være sammen med mig mere og jeg lagde mærke til at hun begyndte at undgå mig.

Jeg tog hende til side og snakkede med hende og hun fortalte mig hvordan hun havde haft det. Hun fortalte også at hun ikke ville være bedste veninder mere og jeg ved ik hvordan jeg skal gøre det godt igen.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige pige

Tak for dit fine brev med et problem, som jeg tror mange kan genkende.

Jeg kan godt følge dig i din usikkerhed overfor din tidligere venindes afvisning. Fornemmer jeg rigtigt, at venskabet med din veninde betyder meget for dig nu? Du beskriver meget fint, hvordan du i en periode glemte din veninde for at prøve mere populære piger.

Jeg synes, det er flot, at du vælger at snakke med din veninde, da du mærker, at hun undgår dig.. Når mennesker bliver såret, kan de reagere på mange forskellige måder. Din veninde vælger at trække sig fra den der sårer hende – i dette tilfælde dig.

Du virker, som en moden pige og jeg tror, at du skal fortsætte med at kontakte hende. Fortsætte med at vise, at du vil hende. Du har allerede givet udtryk for, at det var dig, der svigtede. Denne indrømmelse er meget stor og derfor vigtig også at nævne for hende.

Din veninde føler sig muligvis også svigtet af faderen, der drikker. Mon du (når I forhåbentlig får jeres venskab genoprettet) kan råde hende til at snakke med skolepsykologen, hendes læge eller ringe til Børnetelefonen på tlf.:116111 og snakke med en voksen om dette?

Du er god til at formulere dig skriftligt, så kan det være en mulighed, at du skriver til din veninde? At du fortæller hende, at du har lært af din måde at behandle hende på og at du gerne VIL hende. Måske kan du spørge hende, hvad du skal gøre, for at hun vil være venner med dig igen. Hvad tænker du om det?. Måske skal hun blot have lidt tid til at bearbejde det svigt, hun har oplevet.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig ellers er du velkommen til at skrive igen, ringe eller SMS´e.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.