Brev
Jeg skal på Julemærkehjem
Hej BB!
Først vil jeg lige udpege at jeg er meget glad for at have chancen for at komme på Julemærkehjem, dog er der nogle problemer.
Jeg har flyttet skole i starten af dette skoleår, da jeg blev mobbet i skolen, som så udviklede sig til også at være mobning på internettet gennem de sociale medier.
De mobbede mig over min overvægt og mine problemer i familien.
Jeg har fået det bedre og jeg er meget taknemli over at kunne skifte til en bedre skole, som også tager fat omkring faglighedden mere end min gamle skole.
Jeg har fået ok mange venner, som jeg er meget glad for!
For 17 måneder siden fik jeg et brev fra Julemærkehjemmet hvord de tilbød mig et ophold på Julemærkehjemmet, vi svarede ja og vi var til samtle her sidste fredag. Det er et dejligt sted o jeg glæder mig til at komme derhen, mine forældre bakker mig op omkrig det.
Dog er der nogle ting som jeg har det lidt dårligt med.
Jeg er bange for at miste alle mine venner! Jeg vil selvfølgeligt prøve at holde kontakt med dem, men hvad hvis de syntes at jeg er lidt latterlig fordi jeg ikke snakker så meget med dem? Jeg er også bange for hvordan de vil reager når jeg kommer hjem igen…
Jg har fortalt dem det, faktisk har jeg fortalt det til hele min klasse.
Jeg har virkeligt brug for hjælp.
Kh E
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Tak for dit brev og et stort tillykke med dit ophold på Julemærkehjemmet. Det er også rigtig godt at høre at du har fået venner på den nye skole.
Du skriver, at du har fortalt hele klassen, at du skal på Julemærkehjem: Det er super sejt af dig, og det viser din venner, at du er en åben person. Når du er åben og ærlig omkring at skulle på Julemærkehjem og du tør at sige det højt, så viser du samtidig dine venner, at du stoler på dem. Når man viser sine venner, at man stoler på dem, har det tit den virkning at vennerne får mere respekt og forståelse.
Jeg tænker, at det vil være helt naturligt for dine venner, hvis du fortæller dem, at du kommer til at savne dem alle, men at du er lidt usikker på, hvordan I skal holde kontakten. Måske kan I lave nogle faste aftaler? Du kan måske få din klasselærer til at hjælpe dig med at sige det i klassens time? Måske kunne du lave nogle forslag, som du tager med til klassens time eller hvornår du planlægger at sige det, for du ved bedst, hvornår du er hjemme og hvornår du er på Julemærkehjemmet. Måske kan I også snakke sammen på Facebook eller SMS eller hvordan I normalt snakker sammen.
Det kunne måske også være en god ide at snakke med dine forældre om din frygt for at miste vennerne, mens du er på Julemærkehjem, så du kan få deres opbakning til at se vennerne, når du er hjemme på besøg.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.