Brev
Jeg har brækket min vens arm :(
Hej 🙁
Her i fredags var jeg på tur med min klasse. Vi skulle gå meget rundt, og se en masse ting i mange byer.
En af mine drenge venner spænder tit ben..og han gør det på en meget mærkelig måde. Når han spænder ben for andre vælter de ikke, de snubler men vælter ikke.
Jeg er dårlig til at formulere, men jeg håber i stadig forstår hvad jeg mener.
Så efter noget tid, ville jeg prøve og spænde Ben for en af pigerne – for at prøve at Spille smart.
Da jeg gjorde det, væltede hun. Så følte jeg mig helt vildt skyldig. Hun rejste sig op igen, hun begyndte at græde lidt.
Da jeg kom hjem fredag aften tænkte jeg: Heldigvis skete der ikke noget med hende. Men så lørdagen så jeg hun havde gips på, og så snakker alle om mig, når de ser mig. Alstå man kan sige de bagtaler mig.
Men jeg kan bare ikke forstå hvordan hun kunne hav brækket armen. Hvis hun brækkede armen, så burde hun jo ikke kunne rejse sig op for de smerter hun ville have fået.
Jeg tør ikke at sige det til mine forældre. Men fordi jeg skriver er at jeg gerne vil finde ud af hvordan jeg kan sige ordenligt undskyld til den uheldige pige.
Jeg sidder her på en søndag og jeg tør ikke at komme i skole – fordi så tror jeg at alle sviner mig til, og kalder Mig voldig.
Jeg er virkelig ked af det.
Håber at jeg får svar så hurtigt som muligt:(
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det, hvis du er kommet til at brække pigens arm. Jeg tænker, at det er en rigtig god idé at spørge pigen, om hun har brækket armen, da du spændte ben for hende. På den måde kan du få et svar på om det er sket der, eller om hun måske har lavet noget andet i weekenden, hvor hun har brækket armen.
Jeg tænker, at det er en god idé at du spørger pigen fremfor nogle af de andre i din klasse, fordi at de andre måske kan have hørt noget som ikke er rigtigt. Nogle gange er der nemlig nogen som kommer til at genfortælle det der er sket lidt forkert og lige pludselig kan historien om hvad der er sket, være helt anderledes end den var i virkeligheden. Hvis det er rigtigt at pigen har brækket sin arm, da du spændte ben for hende, så kan jeg også godt forstå, at du gerne vil sige undskyld til hende.
Jeg tænker, at den bedste måde, du kan sige undskyld på, er ved at være helt ærlig, ligesom du er i dit brev herind, hvor du fortæller, at det var for at spille smart og at det slet ikke var din mening at hun skulle falde eller komme til skade. Lige som du skriver i dit brev, kan du fortælle hende, at du er rigtig ked af det skete og at du håber hun vil tage imod din undskyldning. Tror du mon, at du kunne sige det til hende?
Det kan godt være lidt svært at få sagt undskyld, måske fordi man er bange for, at den man skal sige undskyld til er vred på en. For det meste er det bedst at få sagt undskyld så hurtigt så muligt. Jeg tænker, at det nok også ville være rart for dig at få sagt undskyld så hurtigt som muligt, så du ikke skal tænke over det i mange dage og det bliver endnu svære at få det sagt. Jeg tænker, at jo hurtigere du får det sagt, jo nemmere er det at være i skolen.
Hvis du synes, at det er rigtig svært at få sagt undskyld til pigen eller du er meget bekymret for, hvad de andre siger om dig i klassen, kan det også være, at du kan fortælle det til din lærer. Hvis du fortæller din lærer, hvad der er sket, at du har svært ved at få sagt undskyld og er bekymret for hvad klassen tænker om dig, så kan din lærer måske hjælpe dig med at få talt med pigen om hvad der skete. På den måde kan du måske få talt ud med pigen, og skal ikke og og være bekymret bagefter. Måske har du mulighed for at skrive til din lærer på intra, hvis det vil gøre det lettere for dig?
Hvis du har brug for at tale mere om dit dilemma eller om noget helt andet, er du også velkommen til at kontakte en rådgiver på chatten eller BørneTelefonen på 116 111.
Kærlige hilsner BørneTelefonen