Brev
Jeg hader mit liv
Hej børnetelefonen
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde, men i hvertfald så er jeg inde i en virkelig dårlig periode. Jeg kan faktisk ikke nævne en ting som jeg er glad for her for tiden.
Det der går mig mest på er mine “veninder”. Jeg har i 9 år haft de 3 aller bedste veninder som man overhovedet kunne forestille sig. Jeg kunne snakke med dem om alt og vi var virkelig tætte – men sådan er det desværre ikke mere… Hende som jeg var mest sammen med har virkelig svigtet mig og nu er det som om at de alle sammen er helt ligeglade med mig. Jeg har ikke snakket med dem i flere måneder selvom vi går i samme klasse og det er virkelig svært for mig at gå rundt og smile og lade som om at alt er okay, når jeg inderst inde har det virkelig virkelig skidt.
Jeg føler mig rigtig ensom, specielt efter at jeg var sammen med nogle hver eneste dag før i tiden, og dengang havde jeg altid nogle at snakke med, det har jeg ikke mere. Jeg er så ked af det og ensom og sidder altid og græder hele dagen efter skole.
Jeg har snakket meget med mine forældre om det, og vi har snakket lidt om at jeg måske skal skifte skole i 9. klasse – men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg savner bare pigerne så meget, og jeg kan slet ikke forestille mig at leve uden dem.
Jeg kan virkelig ikke snakke med dem om det, jeg har spurgt dem om der er noget galt, men de siger alle tre at det er der ikke. Så jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, det er bare så svært at se på de tre hver dag og tænke på at man engang var en del af dem.
Nu har jeg prøvet at være sammen med nogle andre fra min klasse, men det er bare slet ikke det samme… Hvad skal jeg gøre? 🙁
Knus
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af, at du har mistet dine tre bedste veninder, det er bestemt ikke rart. Du fortæller i dit brev, at hende, som du var mest sammen med, virkelig har svigtet dig, men du fortæller ikke om hvad der er sket..? Kan de alle tre måske tro, at du er sur på dem, på grund af at hun har svigtet dig..? Tror du, at det måske kan være det, det handler om..??
Jeg ved godt, at du i dit brev skriver, at du ikke kan tale med dem om det, men hvis vi nu forestiller os, at du snakkede med den ene af dem om det... Fortæller hende hvordan du har det, og at du faktisk gerne vil være en del af gruppen igen, hvad tænker du så, at der sker..? Det kunne jo være, at der var en af dem, som måske virker lidt mindre sur end de andre to, eller en af dem som virker som om, hun bare følger med de andre, så kunne det måske alligevel være en idé at tale med hende, selvom jeg godt kan forstå, at det kan være rigtig svært!
Eller måske det kan være en idé at skrive et brev om, hvordan du faktisk går og har det. Jeg ved, at der er mange, som synes det er lettere at skrive ned, hvordan man har det, fordi det godt kan være lidt svært at skulle fortælle om, og på den måde har man også tid til at skrive det helt, som man gerne vil have det. Jeg tænker nemlig, at det måske ikke er sikkert, at de tre piger ved, hvordan du har det, og hvis de ikke ved, at du er ked af det, kan det jo være svært for dem at ændre på det.
Jeg synes, det er rigtig sejt, at du har talt med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvorvidt du har lyst til at skulle skifte skole, det er også en stor beslutning. Måske dine forældre har andre idéer til, hvordan du kan gribe det an..? Eller måske der er en mulighed for, at du kan få nogle veninder et andet sted... Nu er det jo snart tid til sommerferie, så måske du skal noget, hvor der er mulighed for at møde nogle andre søde piger, som du kan være sammen og have det sjovt sammen med.
Hvis du har lyst, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere, måske har de nogle flere idéer til hvad du kan gøre.
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.